نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فلامینگوها آرایش می کنند

به گزارش سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، پرهای فلامینگو در پرواز این پرنده، خشک نگه داشتن بدن و جذب جنس مخالف به او کمک می کند. فلامینگو رنگ قرمز پرهایش را از کاروتنوئیدها بدست می آورد. 

کاروتنوئیدها رنگدانه های زرد، قرمز و نارنجی در گیاهان، سبزیجات، میوه ها، پرندگان، حشرات ماهی قزل آلا، میگو و سخت پوستانی مثل خرچنگ دریایی است. در این بین میگوهای ساکن آب شور و جلبک ها خوراک ثابت فلامینگوها محسوب می شوند. 

این پرندگان درازپا هنگام رنگ کردن پرهای زینتی ،گونه خود را (که دارای غده اوروپیژوال تولید کننده سرم رنگی است) بر روی پرهایشان می مالند، سپس گردن خود را تکان می دهند تا مطمین شوند رنگ به پرهای گردن هم چسبیده است. همه این کارها با تعدادی حرکت نرم رقص همراه است و به منظور جفت یابی انجام می گیرد. با این حال پرتو فرابنفش خورشید می تواند کاراتنوئیدها را تجزیه کند. 

ماریا سیسیلیا چیاله زیست شناس دانشگاه ملی آرژانتین در مورد این مسأله که آیا فلامینگوها زیر نور خورشید و بدون استفاده مجدد از سرم، رنگ خود را از دست می دهند یا خیر تحقیق کرد و ده ها پر گردن از فلامینگوها را جمع آوری و اسکن کرد و برای تجزیه و تحلیل شدت رنگ آنها، از برنامه فتوشاپ کمک گرفت.

آنها نیمی از پرها را در معرض نور خورشید قرار دادند و نیمی دیگر را در تاریکی نگه داشتند. چهل روز بعد، اسکن جدید از پرها نشان داد که پرهای در معرض نور خورشید رنگ پریده تر از پرهایی بودند که در تاریکی نگهداری می شدند.

همچنین متوجه شدند که پرهایی که به کاراتنوئید بیشتری آغشته بودند رنگ خود را بیشتر حفظ کرده اند. این تحقیق نشان می داد فلامینگوها در طول فصل جفت گیری ، فعالانه برای حفظ رنگ قرمز گردنشان تلاش می کنند در غیر این صورت پرهای رنگ پریده خواهند داشت.

هنریک دلفینو بوم شناس دانشگاه دوریو گراند دوسول برزیل گفت: رفتاری چون پر آرایی، اهمیت اجتماعی بالایی برای فلامینگو دارد زیرا آنها در گروه های بزرگ زندگی می کنند و رفتارهای هماهنگ دارند. اوایل این رفتار را برای ضد آب کردن پرهایشان انجام می دادند اما از آنجا که این کار سیگنال رنگی پرهایشان را تقویت می کند در ارتباط اجتماعی و جفت یابی نیز به آنها کمک می کند. با این وجود، تلاش فلامینگو برای جلوگیری از محو شدن رنگ پرهایش تا همیشه ادامه نمی یابد.

چیاله افزود: هنگامی که آنها جفت خود را به دام انداختند و صاحب جوجه شدند رنگ نمودن پرهایشان را حداقل تا فصل جفت گیری سال بعد کنار می گذارند، غلظت کاراتنوئید در سرم بطور چشمگیری کاهش می یابد و فلامینگوها به مراتب کمتر از آن استفاده می کنند.

وی گفت: آنها هنگام بزرگ کردن جوجه هایشان دیگر نیازی به آرایش ندارند و این انرژی را صرف مراقبت از فرزندانشان می کنند.

 

مترجم: سعیده سورانی

خروج از نسخه موبایل