نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در طراحی مد لباس ناکام هستیم

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یکی از گستره هایی که مد در آن بیشترین نمود را دارد پوشاک و آرایش ظاهری است که نسل امروز، بیشتر به آن گرایش دارند لذا وقتی به پوشش آنها نگاه می کنیم تفاوت هایی ظاهری با یکدیگر دارند.

شاه نوروزی اضافه کرد: با استفاده از این تفاوت ها به دنبال این هستند که نشان دهند حرف جدیدی نسبت به دیگران برای گفتن دارند، بنابراین گاهی نگاه می کنیم بر رو یا پشت لباس برخی از جوانان جملاتی نوشته شده است که اساسا شاید مفهوم آن جمله برای جوان و نوجوانان اهمیتی نداشته باشد، اما برای همراه شدن با جمع دوستان و پیوستن به مد آنها، از این نوع لباس ها استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه جوان با پوشیدن چنین لباس هایی به دنبال نشان دادن حس درونی خود است، گفت: این موضوع پاسخگویی به یک نیاز فرهنگی است که به نوعی برتری طلبی از یک سو و از سوی دیگر تعلق اجتماعی است را پاسخ دهد.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: امروز تجلی مد و مدگرایی در مدل و لباس و حتی آرایش ظاهری بیش از هر زمان دیگری جلوه می کند بنابراین اگر به ریشه های مدگرایی توجه کنیم می توانیم آن را به ریشه های تاریخی، اجتماعی و یا فرهنگی استناد کنیم.

وی افزود: اگر از موضوع مدگرایی غافل شویم، عده ای هستند در جامعه که به دلیل منابع مادی و مسائل اقتصادی خود از همین نیاز جوانان حداکثر استفاده یا به تعبیری سو استفاده را می کنند، با تولید انواع لباس های نامتعارف و به نمایش گذاشتن آنها در تن مانکن ها و ویترین ها پر زرق و برق و گرایش جوانان به این لباس ها را بیشتر کنند.

شاه نوروزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در طراحی مد لباس ناکام هستیم ، جوانان ما به ناچار باید از پوشش هایی که در بازار وجود دارد استفاده کنند این در حالی است که متولیان جامعه می توانند با طراحی مد و لباس، علاوه بر پاسخگویی نیاز نسل جوان، گام های مهمی هم در عرصه اقتصاد فرهنگی برداریم.

گزارش: امیر امین الرعایایی

خروج از نسخه موبایل