کراس فیت ورزشی مدرن برای تندرستی

به گزارش سیناپرس اصفهان مسیح خسروی دهکردی مسوول کمیته کراس فیت اصفهان و مسؤول کمیته ی تخصصی پژوهش انجمن کراس فیت کشور در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: ورزش کراس فیت بر اساس متدهای علمی با تلفیقی از حرکات وزنه برداری، تمرینات دومیدانی و هوازی و همچنین تمرینات ژیمناستیک از سال  ۲۰۰۴ به عنوان یک شرکت ورزشی تجاری ایجاد شد که آغاز به گسترش باشگاهایی(باکس) با متدهای تازه خود نمود. این ورزش از سال  ۹۲ در ایران هم فعالیت خود را زیر نظر فدراسیون ورزشهای همگانی آغاز کرده است. 

خسروی گفت: فلسفه کراس فیت را ایجاد متدهای ورزشی دانست که با تلفیق و ترکیب حرکات ورزشی بتوان ورزشکاران را از نظر علمی برای آمادگی و توان جسمانی آن ها قابل سنجید. از این رو در این ورزش با تلفیق و ترکیب علمی تمرینات متابولیک (هوازی قدرتی و دومیدانی)، تمرینات وزنه برداری (برای ایجاد توان بدنی با کنترل وزنه ها حول محور صفحات بدن) و تمرینات ژیمناستیک (برای بالا بردن توان ورزشی با کمک وزن بدن) تمریناتی جهانی طراحی شده که به ایجاد فیتنس و تندرستی خواهد انجامید.

وی تمرینات کراس فیت را تمریناتی متغیر با فشاری رو بالا در بازه زمانی کوتاه عنوان کرد و اضافه کرد: در این ورزش با انجام تمرینات کراس فیت در مدتی مشخص همه شاخصه های آمادگی جسمانی از جمله قدرت، استحکام عضلانی، سرعت، چابکی و… به خوبی افزایش پیدا میکند.

مسرول کمیته کراس فیت اصفهان یکی از نکات مهم ورزش کراس فیت را تمرینات گروهی البته با در نظر گرفتن توانایی هر یک از ورزشکاران دانست و گفت: این تمرینات گروهی در محیطی اجتماعی و در تعامل اعضا با هم انجام می گیرد که همین نکته با ایجاد جو دوستی برای بالا بردن انگیزه ورزشکاران بسیار با اهمیت است.

وی عملکردی بودن تمرینات کراس فیت یعنی تمریناتی چند مفصلی و درگیر کردن زنجیره ای از ماهیچه ها را نکته متمایز این ورزش نسبت به ورزش های نزدیک مانند پرورش اندام و یا وزنه برداری دانست که در این گونه ورزشها دامنه حرکات محدود است و تمرکز و توجه فقط به زیبایی اندام و یا قدرت ماهیچه هایی خاص مبذول می شود.

خسروی افزود: مطالعات نشان داده است که انجام تمرینات کراس فیت باعث برآورده شدن نیازهای ورزشی انسان و آمادگی برای فعالیت در ورزش های مختلف، ایجاد توانایی در زندگی روزمره، داشتن اندامی زیبا و همچنین ایجاد خوشحالی و امید بیشتر به زندگی در میان ورزشکاران این رشته می شود. 

او همچنین به ورزشکاران علاقه مند یاداوری کرد: مربیان نا آگاه و آموزش ندیده از آسیب های موجود در این ورزش هستند که در این خصوص علاقه مندان در انتخاب مربی و باشگاه باید دقت کنند، البته در این راستا انجمن کراس فیت با ایجاد کارگاه های آموزشی در استان ها به بالا بردن روز افزون آگاهی های مربیان و پرورش مربیان آموزش دیده اقدامات مستمری می کند.

خسروی در پایان اشاره کرد: بیش از 110 شهر ایران فعالیت های ورزشی کراس فیت را آغاز کرده اند و در این میان کمیته کراس فیت اصفهان یکی از شش کمیته برتر استانی در این رشته ورزشی است.

 

گزارش: وحید طهماسبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا