پیش فعالی، عامل مهم در بروز آسیب های اجتماعی

به گزارش سیناپرس اصفهان، ملیکا باقرپور، مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: اختلال نقص توجه و پیش فعالی الگویی از مشکلات است که معمولاً در کودکی ایجاد می شود و معمولاً والدین یا معلمین متوجه آن می شوند. از نشانه های یک کودک پیش فعال تحرک و فعالیت بیش از حد او است.

باقرپور اضافه کرد: در این شرایط فرد تکانشی است یعنی بدون فکر و ناگهانی دست به کارهای مختلف می شود. اگر چه بسیاری از انسان ها ممکن است در طول زندگی برخی از علائم این اختلال را داشته باشند اما این موضوع دلیلی بر آن نیست که دچار پیش فعالی باشیم.

این مددکار اجتماعی عنوان کرد: تنها در صورتی می توان گفت به اختلال پیش فعالی مبتلا هستیم که علائم یاد شده ارتباط ما را با اطرافیانمان مختل کند و وضعیت شغلی یا تحصیلی فرد را دچار مشکل سازد.

وی با بیان اینکه اختلال پیش فعالی به طور معمول با افزایش سن بهتر می شود، گفت: البته ممکن است این اختلال تا سنین بزرگسالی نیز در برخی موارد به صورت خفیف بروز پیدا کند اما با افزایش احتمال ریسک پذیری، ضعف تمرکز و رفتارهای تکانشی ممکن است این بیماری شدیدتر شود و بیمار را به ورطه افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین بکشاند.

باقرپور اذعان داشت: پیش فعال ها معمولاً در مدیریت احساسات خود مشکل دارند و احساسات بالا را بیشتر از بقیه تجربه می کنند که البته دامنه تغییراتی آن نیز سریع است به طوری که ممکن است در ابتدای یک رابطه همه چیز برای آنها رویایی و زیباست اما با گذشت زمان این جذابیت جای خود را به یکنواختی و دلزدگی می دهد.

این مددکار اجتماعی با اعلام اینکه افراد پیش فعال دچار مشکلات خواب نیز هستند، یادآور شد: همین موضوع بر روی تمرکز حواس و سطح انرژی آن نیز تأثیر می گذارد.

وی خاطر نشان کرد: این افراد توانایی بسیار پایینی در قدرت «نه» گفتن دارند اما از خلاقیت بالایی برخوردارهستند اگرچه به همین دلایل ممکن است در معرض آسیب های اجتماعی متعددی قرار بگیرند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا