نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کم خوابی و خطر ابتلا به زوال عقل

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیسن نت، در مطالعه ای که انجام شد مشخص شد افرادی که در میان سالی کم تر می خوابند با خطر ابتلا به زوال عقل در بزرگسالی مواجه می شوند.

محققان 8000 فرد 50 ساله را به مدت 25 سال مورد بررسی و پژوهش قرار دادند. افرادی که شب ها به طور مداوم 6 ساعت و یا کمترمی خوابند، در سن 77 سالگی نسبت به کسانی که شب ها 7 ساعت می خوابند 30 % بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستن د.مطابق گزارش منتشر شده در نشریه نچرال کامیونیکیشن در این باره تفاوت محسوسی میان زنان و مردان وجود ندارد.

دکتر کریستین یافی استاد مغز و اعصاب و روان در دانشگاه کالیفرنیای سان فرانسیکو گفت: سه دهه پیش بعید به نظر می رسید که کم خوابی از علائم زوال عقل باشد. بنابراین، این یک مطالعه ی ارزشمند در فراهم آوردن شواهدی محکم است که نشان می دهد  میزان خواب عامل خطری برای زوال عقل است. 

رابرت هوارد ، استاد روانپزشکی سالخوردگان در دانشگاه کالج لندن ، دررابطه با این پژوهش این گونه اضهار نظر کرد:« همیشه نتیجه گیری در این نوع مطالعات دشوار است. افرادی که از بی خوابی رنج می برند خود با افکار زیادی قبل از خواب سر وکار دارند و نبایستی به مسأله ی زوال عقل نیز فکر کنند و این مورد را به نگرانی های  خود بیفزایند.

تغذیه مورد مهمی است که از زوال عقل  جلوگیری می کند. ممکن است مغز را چیزی جدا از بدن خود بدانید. از نظر زیست شناختی ، نحوه تغذیه بدن بر مغز شما نیز تأثیر می گذارد. مغز برای عملکرد هموار به برخی از مواد مغذی نیاز دارد و وقتی به طور مداوم مواد غذایی مورد نیازش تأمین نشود،  منجر به انواع مختلف زوال عقل مانند بیماری آلزایمر می شود. درست است که مغز مستقیماً از غذایی استفاده نمی کند ولی از سیستم گردش خون سالم بهره می برد و بهترین غذاهای مورد نیاز مغز با سلامت قلب و عروق در ارتباط است.

محققان سعی می کنند که رابطه تغذیه و زوال عقل را بیان کنند. رژیم های خاصی با هدف کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ایجاد شده است. ما این رژیم ها و آخرین تحقیقات در مورد نحوه تغذیه و تاثیر آن بر خطرات زوال عقل را مورد بررسی قرار می دهیم.

محققان دردانشگاه راش شیکاگو رژیم MIND را در راستای حفاظت از مغز طراحی کرده اند. این رژیم ترکیبی از دو رژیم محبوب DASH و مدیترانه ای است. مطالعاتی آغاز شده است که نشان می دهد رژیم غذایی MIND می تواند از مغز در برابر زوال عقل محافظت کند. یک مطالعه نشان می دهد که پیروی از این رژیم خطر ابتلا به زوال عقل را تا 53% در میان سنین 58 تا 98 سال کاهش می دهد. این رژیم غذایی نشان می دهد که چه مقدار از هر ماده غذایی باید مصرف شود (یا از آن اجتناب شود).

لوبیا 
حداقل 3 بار در هفته بایستی مصرف شود. لوبیا غذای کم کالری و کم چربی است که فیبر و پروتئین سالم زیادی دارند. آنها همچنین دارای بسیاری از مواد معدنی مفید مانند آهن و پتاسیم نیز هستند.

سبزیجات برگدار سبز
حداقل بایستی 6 بار در هفته استفاده شوند. سبزیجات با برگ سبز مواد مغذی فراوانی را تأمین می کنند و معنی آنها چیزی بیش از سالاد است مانند کلم بروکلی و اسفناج . قبلاً ثابت شده است که اگر هفته ای دو تا سه وعده  از این سبزیجات را بخورید ، خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد و رژیم غذایی MIND دو برابر این مقدار را توصیه کرده است.

توت ها
حداقل بایستی دوبار در هفته مصرف شوند. توت از غذاهای مهم مغزی است که از اعصاب محافظت می کند. توت ها خود در مطالعات حیوانی برای محافظت از مغز تاثیر به سزایی نشان داده اند و همچنین مطالعات نشان داده است که مکمل های عصاره بلوبری بهبودهای مشابهی را نشان می دهند وشامل آنتی اکسییدان های فراوانی می باشند.

روغن زیتون
برای پخت و پز استفاده شود. روغن زیتون مملو از فنل ها می باشد که ترکیبات معطر هستند. فنل های موجود در روغن زیتون فواید زیادی دارد.  اثرات ضد التهابی ، ضد سرطانی و ضد میکروبی. همچنین به نظر می رسد این مواد برای محافظت در برابر بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و آسیب نخاعی نیزمفید می باشند.

دیگر سبزیجات
بایستی روزانه مصرف شوند. فقط سبزیجات با برگ سبز مفید نمی باشند و همه ی سبزیجات مغذی هستند و به طریقی از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کنند.

مغزیجات
بایستی 5 بار در هفته مصرف شوند. مطالعات  فواید مغذی مغزها برای بهبود حافظه و محافظت بالقوه در برابر کاهش تخریب عصبی مانند زوال عقل را نشان می دهند. گردو به عنوان غذای مغز معرفی شده است. به نظر می رسد مغزیجات شامل روغن های سالم ، ویتامین ها ، پروتئین ها و فیبرهای محلول می باشند و در جلوگیری از آلزایمر موثر اند.

غلات
حداقل 3بار در روز مصرف شود. غلات کامل بیشتر از غلات تصفیه شده مانند آرد سفید ، مواد مغذی گیاهی خود را حفظ می کنند. غلات در جلوگیری از زوال عقل تاثیر به سزایی دارند.

ماهی
بایستی یکبار در هفته مصرف شود. ماهی ها ، به خصوص ماهی های چرب مانند ماهی تن ، پر از چربی های سالم امگا 3 هستند که غذای مغذی مغز می باشند.

ماکیان 
دوبار در هفته بایستی مصرف شوند.راه دیگر برای حفظ سلامت مغزی شما انتخاب گوشت سفید به جای گوشت قرمز است. مرغ یکی از رایج ترین انواع گوشت سفید است. بوقلمون و مرغ  دو وعده در هر هفته یا بیشتر گزینه های خوبی در رژیم MIND محسوب می شوند.

 

مترجم: هاجر غفاری
 

خروج از نسخه موبایل