آینده مشاغل و مشاغل آینده

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، محمدرضا سپهری، رییس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی اظهار داشت: آینده مشاغل و مشاغل آینده در حال تغییر است، این تغییرات بر روی سیستم آموزشی نیز تأثیرگذار است و باید آموزش ها بر اساس نیازهای نسل Z  اتفاق بیافتد.

سپهری اشاره داشت: در دنیای امروز تحولات به سرعت در حال اتفاق است، این روند در آینده مشاغل بسیار تأثیرگذار است، عواملی مثل تغیرات جمعیتی، تکنولوژی و تحولات دیجیتال، آب و هوایی، محیط زیستی، جهانی شدن و اتفاقات غیر مترقبه مانند شیوع پاندمی کرونا همه و همه بر روی مشاغل حال و آینده تأثیر مستقیم دارند.

رئیس مؤسسه کار و تامین اجتماعی گفت: تغیرات جمعیتی بر اثر نرخ رشد جمعیت جوانان و سالمندان بر روند مهاجرتی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته تأثیر گذاشته است، کاهش نرخ رشد جوانان و عدم مشارکت آن ها به عنوان نیروی کار علتی دیگری بر تغییر مشاغل می باشد.

دبیر شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: تکنولوژی و تحولات دیجیتال باعث شده است که مشاغل امروزی و آینده وابسته به مکان، زمان و سیستم خاصی نباشند، در واقع در هر مکان، زمان و با هر وسیله ای می توانند کارهای خود را انجام دهند و اطلاعات خود را در سایت ها، وب سایت های یا فضاهای مجازی مربوط به کار خود بارگذاری کنند، حتی با استفاده از تلفن همراه خود در مسیر برگشت به خانه نیز می توانند فعالیت خود را انجام دهند.

وی اشاره داشت: تغییرات آب و هوایی و محیط زیستی اقتصاد را به سمت اقتصادهای سبز سوق می دهد، به همین واسطه سمت استفاده از انرژی هایی می رویم که تجدید پذیر هستند، اما مشاغل انرژی های تجدید ناپذیر کاهش پیدا می کنند و حتی امکان دارد نابود شوند.

سپهری اذعان داشت: جهانی شدن باعث می شود، نیروی کار فرا مرزی شکل بگیرد، در پی آن سیستم های حمایتی نیروی کار نیز در حال تغییر است، سازمان های فرا ملی در حال شکل گیری هستند، به این معنا که تشکل های کارگری، کارفرمایی و کار آفرینی قبلا در سطح حرفه، صنعت و ملی بود، اما امروزه با سازمان های فرا ملی پیوند می خورند.

رؤیس موسسه کار و تأمین اجتماعی در رابطه با تأثیر اتفاقات غیر مترقبه بر مشاغل گفت: اتفاقاتی مانند شیوع و پاندمی کرونا باعث می شوند یک سری از مشاغل به سمت نابودی شده و مشاغل جدیدی به وجود آید، مشاغلی که بیشتر به سمت استفاده از تکنولوژی های روز می رود و به صورت دیجیتال است.

وی ادامه داد: در پی تمام این تغییرات باید توجه داشت آموزش ها نیز باید به روز شود و مطابق با نیاز نیروهای کار به صورت مادام از طریق فن آوری های به روز در نظر گرفته شود تا هر کس طبق نیاز خود با استفاده از تلفن همراه خود بتوانند از آموزش مورد نظرش استفاده کند.

سپهری در رابطه با نسل Z  اشاره داشت: نیروی کار هزاره سوم که به عنوان نسل Z  از آن ها نام برده می شود، نسلی هستند مشتکل از افراد متولد 1980 به بعد که روش ها و رویکردها و انتظارات جدیدی دارند.

دبیر شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: جوانان این نسل یادگاری و یاد دهی را مطابق با سلیقه خود می خواهند، نه مطابق برنامه های آموزشی موجود، این افراد به دنبال فن آوری های مشارکتی و اجتماعی هستند، فن آوری های که در سطح دنیا و کشورهای توسعه یافته است.

سپهری ادامه داد: نیروی کار هزاره سوم ویژگی های خاصی دارد، ما این ویژگی ها را می بینیم و برای آنها برنامه ریزی می کنیم، اما باز هم روند مهاجرت از کشورهای مهاجر فرست به کشورهای مهاجر پذیر روز به روز بیشتر می شود.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا