نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأثیر ژن خوب بر تناسب اندام

به گزارش سیناپرس اصفهان، تحقیقات نشان می دهد که DNA ضعیف در حجیم کردن ماهیچه ها نقش دارد. زیرا افراد با ژن خوب راحت تر می توانند ماهیچه های خود را حجیم کنند و سریعتر به تناسب اندام برسند.

کارشناسان دانشگاه آنگلیا راسکین نتایج تمرینات تناسب اندام را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند 13 ژن مسؤول واکنش بدن به ورزش هستند و 72 درصد میزان اثر بخشی تمرینات بدنی تحت تأثیر این ژن ها است و تقریباً 30 درصد اثر دیگر تحت تاثیر عوامل دیگر مانند رژیم غذایی و تغذیه است.

محققان به این نتیجه رسیدند که 13 ژن مسؤول واکنش بدن به آمادگی قلبی عروقی، قدرت عضلات و تمرینات قدرتی غیر هوازی هستند. بر اساس یافته های این تیم پژوهشی می توان از آزمایش ژنتیک برای مناسب‌تر کردن نوع تمرینات برای هر فرد و دستیابی به نتایج بهتر استفاده کرد.

افرادی که ژن خوب دارند می توانند ماهیچه های خود را حجیم کنند و سریعتر به تناسب اندام برسند این پژوهش‌ها نشان می دهد که چرا در عده ای سیکس پک داشتن دشوار تر از دیگران است. ما می دانیم که ورزش برای ما مفید است اما همه افراد با رژیم آموزشی یکسان با سرعت برابری پیشرفت نمی کنند.

هنری چونگ، نویسنده مقاله و محقق تربیت بدنی از دانشگاه آنگلیا راسکین گفت: این بدان معناست که عوامل دیگری در این روند دخالت دارند.
در این مطالعه آقای چونگ و همکارانش 24 مطالعه قبلی را مرور کردند و نتایج آزمایشات را روی 3012 بزرگسال بین 15 تا 55 سال تجزیه و تحلیل کردند تا ارزیابی کنند که چگونه ژنتیک می تواند سه حوزه مهم ورزش را تحت تأثیر قرار دهد.

این سه حوزه شامل قدرتی غیر هوازی، آمادگی قلبی عروقی و قدرتی عضلانی بودند. این تیم توضیح داد که عوامل کلیدی در شکل گیری تناسب اندام، کیفیت زندگی و رفاه افراد است. آن ها 13 ژن را  پیدا کردند که در نتایج ورزش نقش دارند و متوجه شدندکه آلل های خاصی (ژن کنترل‌کننده یک صفت) در این ژن ها هست که برای جنبه های خاصی از تناسب اندام مناسب تر است. از آن‌جا که ترکیب ژنتیکی هرکس متفاوت است بدن ما به تمرینات یکسان پاسخ متفاوتی می‌دهد.

بنابراین می توانیم با شناسایی ژنوتیپ افراد، اثربخشی رژیم ورزشی را افزایش داده و سپس برنامه آموزشی خاصی را فقط برای آنها تنظیم کنیم.

 

منبع:  todayUK news
مترجم: هاجر غفاری

خروج از نسخه موبایل