خوب گوش کردن شاه کلید مهارت های ارتباط

به گزارش سیناپرس اصفهان، سپهر شکریان مدرس اصول و فنون مذاکره و فن بیان و مهارت های ارتباطی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که انسان ها در جامعه امروز دارند این است که نمی توانند به درستی با یکدیگر ارتباط صحیح، اصولی و با قاعده برقرار کنند و همین مسأله باعث بروز برخی کج فهمی ها می شود.

شکریان ادامه داد: برخی مواقع در بین کارکنان مدرسه کسانی بودند که صحبت هایشان بر دل می نشست و راه و رسم زندگی را یاد می دادند در همین راستا می توان گفت هر چیزی که به زندگی انسان ها مرتبط باشد بیشتر در خاطر انسان ها باقی می ماند. 

وی تصریح کرد: این مسأله به قدری مهم است که باید در کتاب های درسی گنجانده شود اما متأسفانه دانش آموزان در مدرسه، شیمی، ریاضی، فیزیک و… می خوانند اما جای خالی یادگیری و آموزش مهارت های ارتباطی احساس می شود.

این مدرس اصول و فنون مذاکره و فن بیان تصریح اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل مهم در مهارت های ارتباطی این است که در ابتدا منظور طرف مقابل را به خوبی متوجه شویم که به این مهارت، مهارت خوب گوش کردن می گویند به طوری که نه تنها با گوش سر بلکه با جان و دل نیز برای طرف مقابل سرا پا گوش شویم سپس به تحلیل محتوای کلام طرف مقابل می رسیم که آیا جملاتی که در ذهن داریم به زبان آوریم یا خیر؟ و آنقدر این رفتار را با طرف مقابلمان غربال می کنیم تا به تحلیل درستی برسیم.

شکریان تأکید کرد: در وهله بعدی باید تلاش کنیم چطور منظورمان را به طرف مقابل بفهمانیم که این امر با ارتباط خوب از طریق دایره لغات قوی شکل می گیرد البته باید فضا را متناسب با فضای ارتباطی طرف مقابل در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر درگیری خاصی بین دو فرد ایجاد شد، بهترین کار خروج از منزل و پیدا کردن یک محیط دنج و پر از آرامش برای صحبت با یکدیگر است البته گاهی مواقع صحبت کردن هم جواب نمی دهد که باید گذشت کرد تا رابطه به صورت مستمر ادامه دار باشد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا