آماده سازی کودک برای ورود به دبستان

به گزارش سیناپرس اصفهان، شیوا مینائیان، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور کودک در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: پیش از ورود فرزندان به دبستان باید آنها را از لحاظ جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آماده کنیم تا بتوانند در مدرسه موفقیت کسب کنند.

مینائیان گفت: در مرحله اول لازم است، مفهوم آماده سازی برای ورود به دبستان را بدانیم و در جریان باشیم که این آمادگی ابعاد مختلفی از جمله بعد جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دارد؛ فرزند ما باید در هر کدام از این ابعاد توانمندی داشته باشد و این توانایی در حدی باشد که بتواند کارها و مسؤولیت هایی که در مدرسه از او انتظار می رود را انجام دهد، این میزان توانایی همان آمادگی کودک برای ورود به دبستان است.

این روانشناس ادامه داد: از لحاظ بعد جسمی کودک باید بتواند برای مدت کوتاهی آرام بنشیند و در پاسخ به نیاز خوردن، آشامیدن اندکی صبوری کند و تکالیف ساده اش را بتواند انجام دهد، تا در مدرسه مشکلی برایش پیش نیاید.

وی افزود: بعد ذهنی به این صورت است که کودک بتواند برای یادگیری اولیه خواندن، نوشتن و کلیات دروس مربوط به کلاس اول توانایی داشته باشد، قدرت تمرکز ذهنی کودک نیز بسیار اهمیت دارد، البته قدرت ذهنی کودکان در این سن نسبت به خردسالان بیشتر است، در این سن قدرت تمرکز ذهنی کودک زیر نیم ساعت است، اما به تدریج این قدرت تا یک ساعت و نیم هم می رسد.

این مشاور ادامه داد: توانایی عاطفی کودک برای ورود به دبستان و رشد سالم عواطف او زمینه ساز یادگیری بهتر در مدرسه است. ارتباط گرفتن کودک با بزرگسالان و هم سالان خود جز توانایی ها و بعد اجتماعی کودک است، تمام این توانایی ها در کنار هم کودک را برای ورود به دبستان آماده می کند.

وی گفت: یادمان باشد تمام توانمندی ها یکباره با هم فراهم نمی شود، در هر کودک به شکل و میزان خاصی این توانمندی ها وجود دارد، البته نباید انتظار داشته باشیم تمام این توانمندی ها در یک کودک و به اندازه ای مشخص دیده شود.

مینائیان اذعان داشت: به جز تقویت توانایی های کودک از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی عوامل مهم دیگری نیز در پذیرش مدرسه و آغاز موفقیت آمیز تحصیلی کودک مؤثر است، این عوامل شامل محیط خانوادگی آرام، شاد، دارای مقررات مناسب، والدین آگاه، رابطه های عاطفی مناسب، وجود فرصت برای به کار انداختن توانایی های گوناگون ذهنی و جسمی، ارتباط های خانوادگی و دوستانه سالم و استفاده از مهدکودک و پیش دبستانی های مناسب در آماده شدن کودک برای ورود به دبستان نقش دارند.

وی افزود: خانواده باید بستر و زمینه هایی برای ایجاد فرصت رشد و تکامل کودک ایجاد کند، خانواده با آگاهی از چگونگی رشد و تکامل کودک و ایجاد محیط مناسب برای پرورش همه جانبه فرزند می تواند از بدو تولد به طور مستمر زمینه ای را برای پرورش توانایی های بالقوه کودک فراهم کند تا به تدریج کودک برای انجام فعالیت های لازم برای زندگی و ورود به دبستان برسد.

مینائیان در پایان با توجه به راه کارهای دیگر برای آماده سازی کودک جهت ورود به مدرسه اشاره داشت: فرزند شما باید گوش دادن مؤثر را تمرین کند، درست صحبت کردن را یاد بگیرد، به فرزند خود باید مسؤولیت و استقلال دهید، فرصت تمرکز حواس برای فرزند خود فراهم کنید، بازی های کودک خود را جدی بگیرید، کودک برنامه ریزی داشته باشد، به کارهای مربوط به فرزندان خود علاقه نشان دهید و مراقب بحث و گفت و گوها در خانواده باشید، کارها را به پایان برسانید، مطالعات را جدی گرفته و … .

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا