نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأثیر کرونا در افزایش اختلالات روانی

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مجله لنست، زندگی‌های مختل شده، عدم معاشرت، محصورشدن در خانه‌، انزوای اجتماعی و از دست‌دادن شغل ناشی از همه‌گیری کووید 19، باعث فشارهای مالی، ذهنی و اندوه جمعی شده است.

درحال‌حاضر، مطالعات نشان داده است که افزایش خیره‌کنند استرس و اختلالات اضطرابی، بر جوانان و زنان بیشتر تأثیر می‌گذارد.

نتایج این مطالعه نشان داد، بیش از 53 میلیون مورد اختلال افسردگی عمده و 76 میلیون مورد، اختلالات اضطرابی ناشی از همه‌گیری کرونا را نشان می‌دهد.

نویسندگان این مقاله ضمن درخواست اقدام فوری دولت‌ها و سیاست‌گذاران برای تقویت سیستم سلامت روان در سطح جهان، می‌گویند: کشورهایی که در سال 2020 بیشترین آسیب را از این بیماری داشتند، بیشترین افزایش موارد اختلال عمده افسردگی و اختلالات اضطرابی را گزارش کردند. کشورهایی با نرخ بالای ابتلا به کووید 19 و کاهش شدید جابجایی مردم، در نتیجه اقداماتی مانند قرنطینه و تعطیلی مدارس، بیشترین میزان افزایش را در شیوع این اختلالات داشته‌اند.

دکتر دامیان سانتامارو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ارتقاء سلامت روان، هدف قراردادن عوامل مؤثر بر سلامت روانی که در اثر همه‌گیری وخیم‌تر شده‌اند و پیشرفت اقدامات درمانی در افرادی که دچار اختلال روانی می‌شوند، باید در کانون اصلی توسعه خدمات حمایتی قرار بگیرند.

وی افزود: تاکنون هیچ مطالعه‌ای، تأثیر جهانی همه‌گیری کووید 19 را بر شیوع اختلالات افسردگی عمده و اضطرابی در سال 2020 تجزیه و تحلیل نکرده است.

برآوردهای این مطالعه تا قبل از همه‌گیری نشان می‌دهد که در سال 2020،  193 میلیون مورد اختلال عمده افسردگی و 298 میلیون مورد اختلالات اضطرابی در سطح جهان وجود داشته است. این تجزیه و تحلیل در واقع، 374 میلیون مورد را در طول سال 2020 تخمین زده و یک افزایش 26 درصدی را گزارش کرده است (76 میلیون مورد اضافی).

این مطالعه نشان می‌دهد که تقریباً 52 میلیون مورد مربوط به زنان و حدود 24 میلیون مورد متعلق به مردان بوده است و در این میان، جوانان در سال 2020 بیشتر از گروه‌های سنی بزرگ‌تر، تحت‌تأثیر اختلال افسردگی عمده و اختلالات اضطرابی قرار گرفتند.

نویسنده دیگر این مطالعه، آلیزه فراری گفت: تعطیلی مدارس و محدودیت‌های گسترده که توانایی جوانان را برای یادگیری و تعامل با همسالان خود محدود می‌کند، به همراه افزایش خطر بیکاری، به این معنی است که جوانان بیشتر تحت‌تأثیر اختلال افسردگی عمده و اختلالات اضطرابی در طول همه‌گیری قرار دارند. باید در نظر داشت که حتی قبل از همه‌گیری نیز این اختلالات که ممکن است مواردی همچون خودکشی را افزایش دهند، سهم عمده‌ای در بار جهانی بیماری‌ها داشتند و میلیون‌ها مرد و زن را در هر سنی در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار دادند.

 

مترجم: طیبه جعفری

خروج از نسخه موبایل