مو کنی، اختلالی برای کاهش استرس

به گزارش سیناپرس اصفهان ملیکا باقرپور، مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: اختلالات وسواس جبری شامل چندین زیر مجموعه می شود که یکی از آن ها بد ریخت انگاری بدن است، فرد احساس می کند بدنش مشکلی دارد و به همین دلیل احساس خوبی نسبت به بدن خود ندارد.

باقرپور ادامه داد: یکی دیگر از زیر مجموعه های این اختلال کندن مو و دیگری اختلال خراشیدن پوست است همچنین لازم به ذکر است اختلالات وسواس جبری گاهی اوقات با اختلالات مواد مخدر یا برخی داروها همپوشانی دارد. از سوی دیگر این اختلال ممکن است با اختلال دیگری همچون افسردگی، اضطراب یا حتی اختلال پس از حادثه اشتباه گرفته شود.

وی تأکید کرد: در این بین اختلال مو کندن ممکن است برای فرد آسیب های برگشت ناپذیری در پی داشته باشد به طور مثال رشد و کیفیت موی افراد افت کند و یا دچار صدمات عضلانی شود همچنین ممکن است دچار التهاب پلک و اگر موهایی که می کنند را ببلعد دچار مشکلات روده ای شود.

این مددکار اجتماعی تصریح کرد: تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن مو اکثر اوقات در هنگام بروز شرایط استرس زا برای فرد ایجاد می شود تا با این کار تا حدودی احساس رضایت و تسکین هیجان داشته باشد، این عمل می تواند آگاهانه یا کاملاً بصورت غیر ارادی انجام شود.

وی اضافه کرد: شخص در اختلال مو کنی احساس درد ندارد و شاید سوزش یا خارش آنی ایجاد شود. مبتلایان به این اختلال معمولاً از انجام کارشان احساس رضایت ندارند و سعی می کنند با پوشیدن شال یا کلاه و یا مدل دادن به موی خود، جاهایی که موی آن کنده شده را بپوشانند. 

باقرپور اشاره کرد: بیشترین فراوانی این اختلال در کندن موی سر است و بعد از آن ابروها و مژه ها را در بر می گیرد.

وی افزود: شیوع این اختلال در بین نوزان نیز گاهی به چشم می خورد و با شروع دوران بلوغ از بین می رود اما در بزرگ تر ها همزمان با بلوغ یا بعد از آن بیشتر شاهد هستیم و فراوانی آن در مردان ده برابر زنان است.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که در حوزه های اجتماعی و شغلی با مشکلات زیادی مواجه هستند و میزان محسوسی استرس را در این شرایط تحمل می کنند ممکن است این اختلال را در محیط کار تکرار کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا