نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پست بانک، پست یا بانک؟

به گزارش سیناپرس اصفهان رضا یونسی سرپرست شعبه مرکزی پست بانک اصفهان در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت:  پست بانک نام یکی از هشت بانک دولتی ایران است که پس از مصوبه مجلس با مجوز هیأت وزیران در سال  13۷۵ فعالیت خود را در سیستم بانکی کشور آغاز کرد. علت تأسیس پست بانک ایجاد نهادی با ساختار منظم بانکی برای پست مالی و ارائه خدمات مالی از طریق شبکه پستی بود که تا پیش از آن در کشور بدون ساختار منظم بانکی، شبکه پستی اقدام به نقل و انتقالات مالی و وجوهات می کرد. خدمات کلی پست بانک، امروزه با سه رویکرد کلی بانکداری خُرد، بانکداری الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه انجام می شود.

یونسی درباره تفاوت پست بانک با بانک های دیگر گفت: پست بانک یکی از بانک های دولتی است که همه خدمات و فعالتی های بانکی مانند افتتاح حساب، ارائه تسهیلات، صدور حواله و خدمات الکترونیکی و دیجیتالی بانکی را انجام می دهد.

وی تنها وجه اشتراک پست بانک و شرکت ملی پست را نقل و انتقال وجوه و مدارک و همچنین مربوط بودن هر دو به وزارت ارتباطات دانست که البته به دلیل بانک بودن پست بانک، این نهاد زیر نظر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز عمل می کند.

سرپرست شعبه مرکزی پست بانک اصفهان درباره مفاهیم بانکداری خرد، بانکداری الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه که رویکردهای کلی پست بانک هستند عنوان کرد: بانکداری خرد به معنای آن بخش از بانکداری است که خدمات بانکداری مستقیم به مردم، بنگاه ها و شرکت ها را ارائه می دهد و به طور کلی با مردم و ارقام آن ها سر و کار دارد.

وی در ادامه افزود: در رویکرد بانکداری خرد، پست بانک عمده فعالیتش را در روستاها و مناطق غیر شهری متمرکز کرده به گونه ای که پست بانک در مقایسه با بانک ملی که در شهرها بیش از چهارهزار شعبه دارد به چهارصد شعبه بسنده کرده اما پست بانک با بیش از پنج هزار شعبه و باجه خدماتی در مناطق غیر شهری و روستایی، گسترده ترین خدمات بانکی را در اقصی نقاط کشور به وجود آورده. این در حالیست که بسیاری از بانک ها ورود به مناطق غیر شهری را به صرفه نمیدانند.

یونسی در این زمینه تأکید کرد: با اینکه رویکرد پست بانک، بانکداری خرد است اما امروزه پست بانک در هر دو حوزه بانکداری خرد و کلان فعالیت می کند.

وی درباره رویکرد دوم پست بانک مبنی بر بانکداری الکترونیک گفت: پست بانک به دلیل اینکه بانک تخصصی دیجیتال و زیر نظر وزارت ارتباطات است، بانک نمونه کشوری در حوزه بانکداری دیجیتال محسوب می شود. همچنین این بانک بسیاری از برنامه های تسهیلاتی ویژه خود را برای شرکت های آی.تی و استارت آپ و نظیر این فعالیت ها در نظر گرفته است.

سرپرست شعبه مرکزی پست بانک اصفهان در ادامه درباره رویکرد سوم بانک یعنی بانکداری یکپارچه گفت: پست بانک در جهت تجمیع نرم افزارهای بانکداری حرکت کرده و با یکسان سازی نرم افزارها، تمامی فعالیت های بانکی در همه شعبه ها به صورت یکسان انجام می شود.

وی درباره ارتباط پست بانک با دفاتر پیشخوان دولتی و اداره های پست تشریح کرد: قبلاً برخی خدمات پست بانک توسط دفاتر پیشخوان و اداره های پست انجام می شد اما امروزه به دلیل تشخص بانکی پست بانک و تأکید این بانک برای انجام فعالیت های بانکی توسط خود، ارائه خدمات پست بانک در دفاتر پیشخوان شهرها رو به کاهش است. اما به دلیل رویکرد این بانک به بانکداری خرد و ارائه خدمات در مناطق غیر شهری، ارائه خدمات پست بانک در دفاتر پیشخوان دولتی در مناطق غیر شهری ادامه دارد.

یونسی در پایان گفت: جایگاه پست بانک اصفهان را با دو شعبه در سطح شهر و بیست شعبه در سطح استان، نسبت به دیگر استان های کشور به دلایل بیست برابر شدن منابع، مطالبات بانکی زیر یک درصد، استفاده از منابع برای مصارف و اشخاص امن و درست، اعتبار سنجی دقیق و اضافه شدن مشتریان معتبر و بزرگ یکی از دو پست بانک برتر کشور دانست.

 

گزارش: وحید طهماسبی

خروج از نسخه موبایل