نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش داروی درمان یبوست در تقویت حافظه

به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان، پروکالوپراید که به رزولور نیز معروف است، معمولاً برای درمان مشکلات گوارشی مصرف می شود.
محققان معتقدند این دارو ممکن است بتواند اختلالات شناختی ناشی از اختلالات روانی چون افسردگی حاد، اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را نیز درمان کند.

در آزمایشی که اخیرا انجام شد، از 44 داوطلب سالم بین 18 تا 36 سال، 22 داوطلب داروی پروکالوپراید و 22 داوطلب دیگر دارونما مصرف کردند. پس از شش روز مصرف قرص ، محققان مجموعه تصاویری از حیوانات و مناظر را به هر دوگروه نشان دادند. پس از اسکن MRI  ، داوطلبان در آزمون حافظه شرکت کردند.

در این آزمون داوطلبان مصرف کننده پروکالوپراید به طور قابل ملاحظه ای بهتر از گروه دیگر عمل کردند و در مقایسه با گروه دیگر که ۷۶ درصد تصاویر را تشخیص داده بودند، آنها توانستند ۸۱ درصد از تصاویر را تشخیص دهند. اسکن مغزی این داوطلبان نیز نشان می داد در نقاطی از مغز که مرتبط به شناخت است فعالیت بیشتری صورت گرفته است.

دکتر سوزانا مورفی از دانشگاه آکسفورد گفت: پروکالوپراید در صورتی که تحت نظر پزشک مصرف شود عوارض جانبی قابل توجهی ندارد بلکه  تا 5 درصد موجب افزایش حافظه می شود. مصرف داروهای ضد افسردگی رایج حتی زمانی که حالت ناخوشی ناشی از افسردگی را به خوبی درمان می کند، باعث ایجاد اختلال حافظه در بیماران می شود.

وی افزود: مطالعه ما شواهد اولیه جالبی را در مورد یک روش جدید ارائه می دهد و شاید بتواند روشی مفید در درمان علائم شناختی ماندگار باشد.
دکتر آنگراد دی کیتس ادامه داد: پیشرفت بارز شناختی با این دارو برای ما نیز شگفت آور بود. این یک نقطه شروع برای تحقیقات بیشتر است و ما در حال حاضر در پی برنامه ریزی و مطالعات بیشتر در جهت بررسی تأثیر پروکالوپراید در بیماران و افرادی هستیم که از نظر بالینی آسیب پذیر هستند تا ببینیم این یافته ها در داوطلبان سالم نیز می تواند تکرار شود و اهمیت بالینی داشته باشد یا خیر.

دکتر ویب فروکایرازدانشگاه کپنهاک نیز گفت: این مطالعه به امکان استفاده مجدد از داروها در جهت بهبود اختلال شناختی تأکید دارد و می دانیم که این اختلالات حتی در موارد بهبود یافته نیز با اختلالات روانی همراه است. مسأله بسیار مهم این است که بدانیم آیا پروکالوپراید به تأثیر داروهای موجود در درمان افسردگی می افزاید یا می توان از آن به عنوان یک درمان مستقل بهره برد. 

 

منبع: Study Finds
مترجم: سعیده سورانی

خروج از نسخه موبایل