تولید پوشک، منحصر به فردترین رفتار بین پرندگان است

به گزارش سینا پرس اصفهان به نقل از آدوبن، مانند همه نوزادان تازه متولد شده، نوزادان پرندگان هم مدفوع می‌کنند. اما وقتی به لانه آن‌ها سرک می‌کشید اثری از مدفوع  پیدا نمی‌کنید. پس، مدفوع آن‌ها کجاست؟

به نظر می‌رسد تولید پوشک یکی از منحصر به فردترین رفتارها در بین پرندگان است که پژوهش چندانی درباره آن صورت نگرفته است.
بعضی از پرندگان در کیسه‌های سفید نرم و قابل حمل مدفوع می‌کنند. والدین کیسه مدفوع را پرواز کنان دور می‌ریزند و یا آن را به عنوان میان وعده می‌بلعند.

پرندگان و گنجشکان مانند سینه سرخ‌ها،پرنده های آبی، و پرندگان نارس کیسه مدفوع تولید می‌کنند.

با وجود این که فیلم های زیادی از کیسه های مدفوع گرفته شده دانشمندان هنوز اطلاعات زیادی در مورد این کیسه‌ها ندارند.

مایکل مورفی، زیست شناس دانشگاه ایالتی پورتلند و متخصص کیسه مدفوع می‌گوید: با وجود مطالعات کم در این رابطه، شواهد نشان می‌دهد که کیسه های مدفوع کاربردهای مختلفی دارند.

تمیز نگهداشتن لانه
پرندگان با این پوشک‌های سر خود لانه را تمییز نگه می‌دارند، والدین پوشک را برداشته و دور می‌ریزند. بر اساس تحقیقات ایبانزوآلمو، این احتمال هست که غشاء کیسه مانند به سلامت پرندگان کمک می‌کند. جداسازی فیزیکی باکتری‌ها یا ذرات ریز خطرناک مدفوع منجر به سلامت نوزاد و والدین می‌شود.

بازیافت یک میان وعده غذایی
برخی از پرندگان روش کارآمدتری برای مقابله با کیسه های مدفوع دارند و آن‌ها را می بلعند اما چرا؟
طبق نظر ایبانزوآلمو که بیشترین پژوهش را در این رابطه داشته والدین کیسه مدفوع را می‌خورند زیرا نوزادان نمی‌توانند غذا را به طور کامل هضم کنند پس این کیسه ها به عنوان یک مکمل غذایی حاوی مواد مغذی و پرانرژی است.

در امان ماندن از شکارچیان
لانه بدون مدفوع کمتر مورد توجه شکارچیان قرار می‌گیرد. حتی نظریه ای وجود دارد مبنی بر اینکه پرندگانی مانند ترقه کیسه ها را در رودخانه ها و استخرها رها می‌کنند تا هر گونه شواهدی از نوزاد تازه متولدشده را به سرعت از بین ببرند. این پدیده شگفت انگیز هنوز نیاز به پژوهش و بررسی دارد.

مترجم: هاجر غفاری