نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مینی سینما، جایی برای دیده شدن فیلم های کوتاه

ایمان میقانی، طراح اپلیکیشن «مینی سینما» و یکی از برگزیدگان جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره این اپلیکیشن گفت: از آنجایی که تاکنون فیلم های کوتاه بستر مشخصی برای نمایش نداشتند و در بهترین حالت اگر شانس برنده شدن در جشنواره ای را پیدا می کردند، همواره به صورت محدود اکران می شوند و تقریبا اغلب آنان حتی بدون اینکه عموم مرم اطلاعی از ساخت آن داشته باشند بایگانی و در نهایت در از دسترس خارج می شدند.

وی افزود: با اینکه هزینه های زیادی برای ساخت یک فیلم کوتاه می شود اما بازگشت سرمایه در آن مطرح نیست؛ به همین دلیل بحث کسب درآمد در زمینه فیلم های کوتاه را مطرح کردیم و تلاش کردیم یک بازار در فضای شبکه اینترنتی ایجاد کنیم.

میقانی با اشاره به طرح ایده اولیه مینی سینما گفت: همانگونه که اشاره شد، نزدیک به ۹ سال پیش بود که ایده ایجاد بازار برای فیلم های کوتاه به ذهنم رسید و تقریبا از همان موقع بود که سایتی در شبکه اینترنتی طراحی کردم.  اما چند عامل باعث شد که مدت زمان طولانی برای به ثمر نشستن این ایده صرف شود، ابتدا نیازمند توسعه زیرساختی در سایت و اپلیکیشن بودیم، از این جهت که کاربران باید سرعت اینترنت مناسبی را دارا باشند تا بتوانند فیلمی را ببینند و علاوه بر آن امنیت فیلم در بحث کپی رایت حفظ شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن نیازمند توسعه فرهنگی و تغییر نگرش مردم در باب پرداخت وجه برای یک محصول هنری – فرهنگی بودیم؛ اینکه مردم باید بپذیرند که بابت یک اثر هنری پولی را پرداخت کنند؛ خوشبختانه این دو توسعه در کشور اتفاق افتاد و آن زمان طلایی که  می‌ خواستیم تا مینی سینما را راه اندازی کنیم فرا رسید و اکنون آن را عملی کردیم.

به گفته میقانی، بزرگترین مسئله ‌ای که در مینی سینما دنبال می شود، قبیله سازی است. در قبیله سازی ما به بررسی کیفی فیلم ها و فیلم سازها می پردازیم.

وی افزود: در قبیله سازی آثار فیلم سازها بررسی می شود چه به صورت تک فیلمساز و چه به صورت کلی و در نهایت به صورت یک مجوعه در اختیار مخاطب قرار می گیرد. برای مثال با این فرآیند ما متوجه می شویم که دغدغه مردم در سال های متمادی چه بوده است و فیلم سازهای ما سراغ چه موضوعاتی رفته ‌اند. همچنین روند کاری یک فیلم ساز را هم مورد ارزیابی قرار می دهیم؛ اینکه چه روندی در فیلم سازی داشته و از کجا شروع کرده است و چه سبک و سیاقی را در پیش گرفته است.

میقانی این ایده را برای افرادی که می خواهند در زمینه فیلم کوتاه فعالیت کنند بسیار موثر دانست و گفت: ارزیابی روند کاری فیلم سازان باعث می ‌شود تا خط سیر این افراد برای کسانی که می‌ خواهند به صورت حرفه‌ ای به ساخت فیلم کوتاه بپردازند به راحتی در دسترس باشد. در واقع به وسیله این خط سیر فیلمساز بهترین روش خود را پیدا می کند. در کل مینی سینما جایی است برای دیده شدن فیلم های کوتاه.

وی ادامه داد: می خواهیم بستری را فراهم کنیم تا فیلم های کوتاه دیده شوند و در سبد فرهنگی خانواده ها بنشیند. در کل دو بحث در مینی سینما داریم یکی توسعه سینمای آنلاین فیلم کوتاه و دیگری بازار فیلم کوتاه است که ما این دو هدف را پیگیری می ‌کنیم.

به گفته میقانی، در حال حاضر مینی سینما در حال راه اندازی است و هنوز در دسترس مخاطبان قرار نگرفته است که پیش بینی می شود تا پایان سال راه اندازی شود.

وی ضمن انتقاد از عملکرد جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی گفت: متاسفانه در این جشنواره ارزشی که برای ایده های برتر قائل شدند بسیار ناچیز بود و انتظار می رفت از سوی برگزار کنندگان و حامیان آن سیاست های ارزشی بیشتری را برای تجلیل از ایده های برتر به کار گرفته می شد.

گفتگو: فریده سلیمانی

خروج از نسخه موبایل