نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مراقب تعامل فرزندانتان با یکدیگر باشید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه یورک در مطالعات اخیر خود دریافتند کودکانی که دائماً در سنین پایین توسط خواهر و برادر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ، در معرض خطرات جدی سلامت روان در نوجوانی هستند.

اعضای این تیم در بررسی های خود با مطالعه داده های بیش از ۱۷ هزار فرد مختلف، دریافتند که با افزایش میزان قلدری خواهر و برادر در دوران کودکی و اوایل نوجوانی، شاهد شدت یافتن مشکلات روانی در اواخر دوره نوجوانی آن کودک هستیم.
از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد قلدری می تواند برای هر دو گروه جنسیتی خواهر و برادر، بد باشد. این تحقیقات همچنین نشان می دهد که قلدری در اوایل نوجوانی ، هم برای قربانی و هم برای فرد زورگو تاثیرات نامطلوبی داشته و در بلندمدت بر سلامت روانی آنها تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپری، بسیاری از روابط خواهر و برادری، زورگویی می توانند حالت رفت و برگشت داشته باشند یعنی یکی از خواهر و برادرها یک روز نقش قلدر را بر عهده گرفته و روز دیگر نقش قربانی را ایفا می کند.

دکتر عمر توسیب یکی از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی می گوید: در حالی که قلدری خواهر و برادر با پیامدهای ضعیف سلامت روانی مرتبط است، مشخص نیست که آیا بین تدوام قلدری خواهر و برادر و شدت سلامت روانی رابطه ای وجود دارد یا خیر؟
وی در ادامه توضیحات خود می افزاید: طی اولین مطالعه در این زمینه، ما طیف وسیعی از پیامدهای سلامت روان را مورد بررسی قرار دادیم که شامل اقدامات سلامت روانی مثبت (به عنوان مثال بهزیستی و عزت نفس) و شرایط منفی (به عنوان مثال علائم ناراحتی روانی) بود. در این میان نکته قابل توجه این است که حتی کسانی که خواهر و برادر خود را مورد آزار و اذیت قرار دادند ، اما خودشان مورد آزار قرار نگرفتند (یعنی قلدرها) سال ها بعد با پیامدهای ضعیف تری از سلامت روانی مواجه شده اند.
در پایان ، نویسندگان این مطالعه توصیه می کنند که خدمات بهداشت روانی و مداخلات برای جوانان به طور خاص بر رسیدگی و کاهش موارد زورگویی خواهر و برادر تمرکز کنند.
شرکت کنندگان در این تحقیق نظرسنجی هایی را در مورد تجربیات شخصی خود در مورد زورگویی خواهر و برادر در سن ۱۱ و ۱۴ سالگی انجام دادند. سپس ، هر فرد در ۱۷ سالگی به پرسشنامه سلامت روان پاسخ دادند. 
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Youth and Adolescence منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل