نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درک متقابل شرایط والدین و مربیان

یکی ازمهم ترین پیامدهای اجتماعی شیوع ویروس کرونا ، کاربری جدید فضای مجازی به عنوان محیط آموزشگاهی است. این تحول اجتماعی،  منشأ بروز تغییرات فراوان در نوع روابط ، طرز فکرها و نوع برخوردها خواهد بود. پس لازم است فرهنگ صحیح آموزش های مجازی هر چه سریعتر وارد نهاد خانواده و نظام آموزشی کشور شود و به عبارتی جامعه دچار تأخر فرهنگی نگردد.

این موضوع برهمگان روشن است، معلمان و والدین دو بال سرنوشت ساز برای دانش آموزان هستند که درحال حاضر این دو قشر بیش از گذشته در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

در گذشته زمان برگزاری مدارس، دانش آموز از فضای منزل منفک و به حریم مدرسه وارد می شد اما اکنون با برگزاری آموزش های مجازی بخش اعظم عملکرد تحصیلی دانش آموزان در منزل و در مدرسه ای مجازی سپری می شود. 

هماهنگی، اعتماد، احترام و درک متقابل شرایط بین والدین و مربیان جهت به حداقل رساندن مشکلات آموزشی و اخلاقی ضرورت انکار ناپذیری دارد.

والدین عزیز، حضور شرایط رسمی مدرسه در فضای غیر رسمی منزل، به این معناست که دیدگاه فرزند شما در خصوص معلم، مدرسه و دروس مختلف به شدت تحت تأثیر قضاوت، رفتار، نحوه برخورد، نوع گفتار، عکس العمل و حتی احساسات شما والدین به ویژه مادران گرامی است. لذا در این روزها باید بسیار دقت کرد که وارد شدن به حریح وظایف یکدیگر توسط والدین و مربیان، جابجایی نقش می آفریند و انتظارات آرمانی و خارج از حد شرایط ، می تواند باعث سردرگمی و نا امیدی دانش آموز شود.

دانش آموز به ناچار ، دچار این پیش فرض ذهنی می شود که مجبور به انتخاب صحبت ها و عقاید یکی از این طرفین است، در نتیجه محرومیت از نظرات هر یک از والدین و یا معلمان به عنوان منابع فکری و عاطفی، به ضرر وی خواهد بود. 

یکی از راه های همگامی و همراهی خانه و مدرسه در این روزها به جهت کاهش نگرانی، دلهره و در عین حال حفظ رسمیت مدرسه، این است که در هنگام بروز هرگونه ایراد احتمالی در عملکرد مدرسه مجازی با آرامش و سعه صدر اقدام نماییم.

در راستای حفظ سلامت روان و آرامش فکری به آنها بیاموزیم که هرروش و سیستم جدیدی که درحال راه اندازیست قطعاً با ایراداتی مواجه است که با صبر، درایت، همکاری و درک متقابل شرایط رفع می گردد. به قول معروف به عبارت مشهور " املای نانوشته غلط ندارد "

ضمن انتظار  در نظر گرفتن شرایط دانش آموزان و خانواده های گرامی توسط عوامل آموزشی، لازم است والدین نیز تمام تلاش خود را در زمینه مدیریت فضای مجازی در منزل جهت برگزاری هر چه بهتر آموزش های آنلاین به کار گیرند.

مهم ترین راهکارهای پیشنهادی در این خصوص عبارتند از: 

_ ایجاد سکوت و تعبیه فضایی امن و شبه آموزشی در حین برگزاری کلاس های مجازی

_ دوری از تنش ها و کشمکش های خانوادگی به دلیل حضور دائم فرزندان در منزل

_ کاهش تردد و رفت و آمدهای زیاد درمنزل حین برگزاری کلاس ها

_ تقویت و تجهیز امکانات فن آورانه منزل به عنوان اولویت اقتصادی

_ ایجاد نظم در ساعت خواب و تغذیه دانش آموز

– نظارت غیر مستقیم بر عملکرد سیستمی دانش آموز حین برگزاری کلاس مجازی و عدم حضور دائم در کلاس آنلاین توسط والدین به دلیل جلوگیری از وابستگی شدید به والدین درحین تحصیل مجازی

– حتی الامکان حضور دائم یک فرد بزرگسال در محیط منزل جهت پشتیبانی به خصوص در پایه های ابتدایی

 

دکتر نرگس عطریان. متخصص علوم رفتاری وامور فرهنگی

خروج از نسخه موبایل