رابطه دو سویه آتش نشانی و شرکت های دانش بنیان

فرهاد کاوه آهنگران مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان، در گفتگو با خبرگزاری سینا پرس اصفهان به مناسبت «7 مهر، روز آتش نشانی و ایمنی» ضمن تبریک این روز به آتش نشان اظهار داشت: اصفهان از نظر تعداد ایستگاه های آتش نشانی با استاندارد جهانی هنوز فاصله زیادی دارد، اما طبق برنامه 4 ساله اصفهان تا پایان سال 1402 تعداد ایستگاه ها استاندارد می شود.

آهنگران افزود: تعداد ایستگاه های آتش نشانی در اصفهان باید بین 40 تا 45 ایستگاه باشد، اما در حال حاضر تنها 26 ایستگاه فعالیت دارند و تا استاندارد جهانی حداقل 14 ایستگاه فاصله داریم، اما طبق برنامه 4 ساله اصفهان ایستگاه ها تا پایان سال 1402 به استاندارد جهانی می رسند.

وی ادامه داد: تا آخر سال جاری 2 ایستگاه دیگر افتتاح می شوند، این ایستگاه ها در خیابان زینبیه و چهارباغ هستند، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با افتتاح ایستگاه خیابان خداد امینی خانه اصفهان که به تازگی شروع به کار کرده است مشکلات حریق و حادثه آن منطقه تا حد زیادی مدیریت شده است.

کاوه آهنگران ادامه داد: ایستگاه های میدان حج، ناژوان، کمربندی شرق و سیتی سنتر ایستگاه های دیگری هستند که به امید خدا تا پایان سال جاری بهره برداری می شوند، البته با اضافه شدن ایستگاه های جدید سازمان با کمبود نیرو مواجه می شود، زیرا در سال های اخیر نزدیک به 200 نفر از نیروهای سازمان بازنشسته شده اند و هنوز جایگزین نشده اند.

وی در مورد جذب نیروهای جدید سازمان آتش نشانی تصریح کرد: برای جذب نیروی جدید مدیر عامل سازمان اقداماتی انجام داده اند ولی هنوز سیکل اداری آنها طی نشده و بعد از انجام روال اداری آن خبر استخدام و جذب نیرو اعلام می گردد تا مشکل کمبود نیرو نیز رفع گردد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: سازمان از نظر تجهیزات مشکل خاصی ندارد و در سال جاری توانست خودروهای سبک و سنگین جدیدی خریداری کند و از 50 دستگاه خودرو برای سازمان رونمایی کند.

وی اشاره کرد: تحریم های حاکم بر کشور برای سازمان ما نیز مشکلاتی ایجاد کرده است، از آنجایی که تمام وسایل ما خارجی هستند و مشابه ایرانی ندارند، برای تهیه آن ها به مشکل بر می خوریم و باید وسایل را با قیمت بسیار بالا تهیه کنیم یا اینکه در مواردی حتی محصول با قیمت بالا هم وجود ندارد که بتوانیم تهیه کنیم، اما ما بخاطر اینکه جان نیروهایمان در گرو این وسایل و تجهیزات است به هر نحوی که باشد وسایل را تأمین می کنیم.

کاوه آهنگران اشاره کرد: برای خارج شدن از مشکل تحریم ها لازم است از مهندسی معکوس استفاده کنیم، در همین راستا جلسات زیادی با شرکت های دانش بنیان، کارخانجات تولیدی، نخبگان دانشگاهی و غیره گذاشته شده است تا بتوانند با استفاده از مهندسی معکوس وسایل مورد نیاز سازمان را تولید کنند و جلوی خروج ارز از کشور را بگیرند، البته نکته قابل ذکر این است که اگر قطعات و وسایل داخل کشور تولید شوند با قیمت بسیار مناسب تری به دست سازمان می رسد و دیگر لازم نیست برای یک تأمین آن ها مبالغ بالایی پرداخت شود.

وی ادامه داد: برای مهندسی معکوس تولید قطعات از نیروهای درون سازمانی و برون سازمانی استفاده کرده ایم و تا به امروز موفق شده ایم نوعی از خاموش کننده را تولید کنیم که در ایران برای اولین باز تولید شده است، حتی موفق به تولید تبرهای امدادی شده ایم و در حال حاضر در حال تولید نردبان های امدادی هستیم.

مدیر روابط عومی سازمان آتش نشانی در مورد آموزش های سازمان گفت: از نظر بخش آموزش فعالیت های بسیار خوبی داشته ایم، آموزش های ما به دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می شود، آموزش های درون سازمانی که برای نیروهای سازمان است و همیشه آموزش ها در کنار تمرین برای نیروها انجام می شود تا اطلاعات و مهارت های آن ها به روز شود تا بتوانند زمانی که حادثه و حریقی رخ می دهد به نحو احسن بحران را مدیریت کنند و جان همشهریان عزیز را نجات دهند.

وی در رابطه با آموزش های برون سازمانی اشاره کرد: آموزش های ما برای کودکان تا سالمندان انجام می شود و محدودیت سنی ندارد، حتی در شرایط کرونا ما در فضای باز برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه آموزش برگزار کرده ایم.

کاوه آهنگران ادامه داد: برای رانندگان تاکسی و اتوبوس های شرکت واحد آموزش هایی داشته ایم تا در صورت وقوع حادثه در سطح شهر بتوانند از توسعه حریق جلوگیری کنند تا نیروهای امدادی به محل حادثه برسند.

وی در ادامه گفت: همانگونه که اطلاع دارید بازار اصفهان 8 کیلومتر است، ما در هر یک کیلومتر از بازار، منطقه ای را برای استقرار تجهیزات در نظر گرفته ایم تا در زمان وقوع حادثه یا حریق در بازار از آن تجهیزات استفاده کنیم، زیرا به دلیل ازدحام مردم در بازار و وجود پیشخوان های مغازه ها امکان ورود خودرو امدادی در بازار نیست و از این طریق می توانیم حادثه رخ داده را مدیریت کنیم. 

سخنگوی آتش نشانی اظهار داشت: از نظر شیرهای هیدرانت (شیرهای تامین آب) در سطح شهر تعداد قابل توجهی شیر نصب شده است و به تنهایی در بازار نزدیک به 150 شیر هیدرانت نصب شده تا در هنگام وقوع حادثه از آن ها استفاده شود.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان اشاره کرد: با توجه به اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و هنر است، انتظار می رود مردم نسبت به تماس با شماره 125 دقت عمل بیشتری داشته باشند و از هرگونه تماس غیر ضروری با این شماره یا شماره های امدادی دیگر دوری کنند، زیرا تماس های بی مورد با ارگان های امدادی باعث می شود خط تلفن آنها بی مورد مشغول شود و شخصی که دچار حادثه شده است پشت خط بماند.

وی ادامه داد: اگر همشهریان عزیز برای باز کردن راه خودروهای امدادی بیشتر همراهی کنند می توان در زمان کمتری به محل حادثه رسید، برای این امر لازم است در خیابان ها پارک دوبل نکنند، مسیر خودرو امدادی پشت سر خود را باز کنند، اگر پشت چراغ خطر هستند برای باز کردن مسیر خودرو امدادی در صورت نیاز چراغ قرمز را رد کنند و در مجموع همیشه به این موضوع فکر کنند که امکان دارد آن خودرو امدادی برای نجات جان عزیزان خودشان به منزل یا محل کار ان ها اعزام شده اند.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا