ضربان قلب افراد با شنیدن یک داستان واحد هماهنگ می شود

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، تیمی از محققان بین المللی در مطالعه ای دریافتند زمانی که افراد با دقت کافی به داستانی مشابه گوش می دهند ضربان قلبشان هماهنگ است.

لوکاس پارا پروفسور سیتی کالج نیویورک عنوان کرد: بر اساس آنچه ما دریافته ایم این پدیده بسیار پیچیده است. این عملکرد شناختی است که ضربان قلب افراد را بالا و پایین می برد.

دکتر جاکوب سیت ازمؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی گفت: آنچه مهم است توجه شنونده به وقایع داستان است. عواطف در اینجا نقشی ندارد بلکه میزان درگیر شدن شنونده و توجه و اندیشه وی در مورد وقایع بعدی داستان در این هماهنگی نقش مهمی ایفا می کند و قلب به سیگنال های مغزی پاسخ می دهد.

این پژوهشگران مجموعه ای از چهار آزمایش برای بررسی نقش آگاهی و توجه در هماهنگی ضربان قلب افراد، انجام دادند.
در آزمایش اول از تعدادی داوطلب سالم خواسته شد تا به یک کتاب صوتی گوش دهند. ضربان قلب افراد به هنگام گوش دادن و بر اساس وقایع داستان تغییر کرد. این تیم نوسانات مشابهی را با استفاده از نوار قلب ثبت کردند و دریافتند که اکثر شرکت کنندگان در بخش های مشابهی از داستان دچار افزایش و کاهش ضربان قلب می شوند.

در آزمایش دوم، رابطه توجه داوطلبان به وقایع داستان و هماهنگی ضربان قلب، مورد آزمون قرار گرفت. عدم توجه داوطلبان به وقایع داستان، باعث کاهش هماهنگی ضربان قلب شد و تأیید می کرد که  میزان توجه افراد نقش مهمی در پدیده هماهنگی ضربان قلب دارد.
در آزمایش سوم ارتباط حافظه داوطلبان با هماهنگی ضربان قلب مورد آزمون قرار گرفت. محققان دریافتند هرچه ضربان قلب فرد با دیگر افراد گروه هماهنگ تر بوده، نمره بهتری در آزمون حافظه کسب کرده است و این نشان می داد که تغییرات ضربان قلب نشانه ای از پردازش آگاهانه روایت داستان دارد.

در آزمایش آخر نمونه ای از داوطلبان سالم و بیمارانی که از اختلالات هوشیاری رنج می بردند از جمله بیمارانی که به کما رفته بودند و زندگی نباتی داشتند را شامل می شد. همانطور که انتظار می رفت هماهنگی ضربان قلب داوطلبان بیمار نسبت به داوطلبان سالم کمتر بود.
این تیم تحقیقاتی پس از گذشت شش ماه به بررسی دقیق شرکت کنندگان پرداختند و در کمال شگفتی دریافتند سطح هوشیاری بخشی از بیمارانی که ضربان قلبشان هماهنگی بیشتری داشته است تا حدودی بهبود یافته است.

دکترسیت گفت: اگر چه این تحقیق یک مطالعه مقدماتی است ولیکن آزمون ساده ای برای سنجش عملکرد مغز محسوب می شود و تجهیزات زیادی لازم ندارد.

وی تأکید کرد: دانشمندان باید با استفاده از گروه های مطالعاتی  بزرگتر تحقیقات بیشتری انجام دهند.

دکتر پارا افزود این تحقیقات گامی مهم در جهت درک تأثیر خود آگاهی بر رابطه مغز و بدن است.

مترجم: سعیده سورانی