تشخیص بدون اشعه سرطان پستان

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدگجت، محققان دانشگاه علم و فناوری پوهانگ درکره جنوبی یک دستگاه فتوآکوستیک دستی ساخته‌اند که می‌تواند غدد لنفاوی نگهبان را در زیر بغل قرار دهد. این فناوری به پزشکان کمک می‌کند تا از غدد لنفاوی مناسب در هنگام بررسی متاستازهای (رشد سلول ) سرطان پستان نمونه برداری کنند.

در حال حاضر، این فرایند شامل استفاده ازکاوشگرهای رادیواکتیو است و بنابراین مانع می‌‌شود که بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی در معرض اشعه قرار بگیرند.

سیستم لنفاوی یک بزرگراه را برای متاستاز کردن سرطان ها در بدن فراهم می‌کند.

سرطان پستان و ملانوم ( تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست) اغلب هنگام متاستاز (تقسیم سلولی) در سیستم لنفاوی حرکت می‌کنند و بنابراین این بافت ناحیه مهمی بر ای تشخیص متاستاز است. غدد لنفاوی نگهبان اولین گره ای است که احتمال گسترش سلول های سرطانی درآن زیاد است.

معمولاً به این دلیل است که غدد لنفاوی اولین گره هایی هستند که تومور در آن‌ها تخلیه می‌شود. نمونه برداری از گره نگهبان نشانه درستی ازگسترش سرطان به سیستم لنفاوی است.

اگرچه قبل از انجام نمونه برداری، پزشک باید محل گره نگهبان را مشخص کند. برای تعیین اینکه کدام گره های لنفاوی نشان دهنده گره (های) نگهبان هستند پزشکان معمولاً یک ردیاب رادیواکتیو را در نزدیکی تومور تجویز می‌کنند که این روش ایده آل نیست زیرا بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی را در معرض اشعه قرار می‌دهد و برای انجام این عمل به تجهیزات تخصصی نیاز است.

فناوری جدید دانشگاه پوهانگ فاقد اشعه است و بر اثر فتوآکوستیک (نوری صوتی) متکی است.

این دستگاه ترکیبی از مبدل اولتراسوند شفاف همراه با لیزر رنگ جامد است. این تکنولوژی می تواند ناحیه ای از بافت حاوی رنگ را با لیزر تحت تشعشع قرار دهد تا یک اثر فتوآکوستیک ایجاد کند و امواج مافوق صوت حاصل از آن توسط مبدل تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص غدد لنفاوی نگهبان، رنگ غیر رادیواکتیو را در نزدیکی تومور تزریق می‌کنند و سپس از دستگاه جدید برای ارزیابی غدد لنفاوی مجاور استفاده می‌کنند.

تا کنون، محققان کره ای این دستگاه را روی موش آزمایش کرده‌اند و با موفقیت توانستند غدد لنفاوی نگهبان را در بازوی موش پیدا کنند. جالب است که آن‌ها همچنین توانایی این دستگاه را در تشخیص ملانوم در موش‌ها بررسی کرده‌اند و تومورها را با موفقیت شناسایی کرده‌اند.این دستاورد نشان می‌دهد که این فناوری همچنین می تواند تومورهای بدخیم رنگی را در نزدیکی سطح پوست تشخیص دهد.

چولهونگ کیم، یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: ما معتقدیم که سیستم یابنده فتوآکوستیک که دراین پژوهش پیشنهاد کرده ایم اولین ابزار سنجش فتوآکوستیک قابل حمل برای محلی سازی غدد لنفاوی نگهبان است. این تحقیقات پتانسیل بالایی برای کمک به تشخیص غدد لنفاوی نگهبان یا ملانوم بدون استفاده از مواد رادیواکتیو در آینده دارد.

مترجم: هاجر غفاری