نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گرشگری دوباره متولد می شود

دکتر فریبا یوسفی کارآفرین صنعت گردشگری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: شعار سال 2021 "گردشگری رشد فراگیر" عنوان شده است و این در مقابل همان مصداق بحران فراگیری است که در حال حاضر گردشگری را فرا گرفته است.

دکتر یوسفی در رابطه با شعار گردشگری سال جدید این صنعت گفت: گردشگری تنها صنعتی است که حامیان آن معتقدند رونق آن هر چند کوچک باعث رونق عدالت اجتماعی خواهد بود، پیش از کرونا شاهد رقابت شدید میان شهرها به عنوان مقاصد گردشگری در جهان بودیم به طوری که کلیه مقاصد گردشگری ناگزیر به یافتن راهکارهایی جهت متمایز شدن از سایر شهرها و مقاصد گردشگری بودند. ظهور واژه هایی همچون شهر خلاق، شهرهای تجربه محور نوید بخش اشکال جدید صنعت گردشگری بودند، صنعتی که فرصت زا و اثربخش بود امروزه در یک سردرگمی و بی انگیزگی به سر می برد.

این استاد بخش علمی گردشگری دانشگاه، وضعیت گردشگری را در آینده نزدیک اینگونه ارزیابی کرد: صنعت گردشگری مدت های زیادی است که به امید بهبود منتظر مانده و فعالین این حوزه با تمام توان منتظر روزهای خوب و خبرهای امیدوارکننده هستند اما از آن جایی که با رویا و تخیل کاری از پیش نمی رود باید با نگاه واقع بینانه گفت که این صنعت خسته و افسرده در آینده نزدیک زنده نخواهد شد بلکه استخوان های شکسته و بدن رنجور و بیمار این صنعت برای بهبود به زمان زیاد و مراقبت های فراوان نیاز دارد.

یوسفی در رابطه با پرستاران و مراقبین صنعت گردشگری و چگونگی احیایی این صنعت اذعان داشت: دانشگاه به عنوان یک بخش بزرگ و مهم که در آینده سازی کشور نقش مهمی را ایفا می نماید قطعاً می تواند به عنوان مرحم عمل کند، از طرفی برنامه ریزان و سیاست گذاران این حوزه بدون آنکه به دنبال آزمون و خطا باشند باید با آینده پژوهی و دقت نظر در مورد وضعیت موجود و وضعیت مطلوب به دنبال ترسیم و نقطه گذاری اهداف قابل دسترس باشند. اگر دقت کرده باشید در همان ابتدای شیوع کرونا اکثر فعالین این حوزه که به صورت خرد و کوچک فعالیت می کردند از بین رفتند بنابراین باید شیوه ای اتخاذ گردد که در فرآیند توسعه این صنعت وضعیت قبلی تکرار نشود.

این کارآفرین نمونه کشوری، تعبیر خود را از شعار امسال گردشگری اینگونه بیان کرد: استراتژی رشد فراگیر، یک مفهوم جدید در شد اقتصاد است. گردشگري صنعتي فراگير و عمومي است، واژه رشد فراگیر در این صنعت بسیار امیدوارکننده است زیرا این اعتقاد وجود دارد که به باور عمومی گردشگری برای همه است و بايد تمام بخش هاي جامعه، فارغ از سن، نژاد و جنسيت از آن استفاده ببرند. این شعار به معنای یک فراخوان گسترده به منظور ایجاد تحول در جهان است و شاید به همین دلیل فعالان این حوزه این دهه را "دهه اقدام" نامیده اند. در واقع رشد فراگیر همان فرصت های برابر برای همگان است و می تواند نتایج مثبت برای آن هت به ارمغان آورد. رشد فراگیر در شرایط فعلی انگیزه بخش است و می تواند به یک ایده مهم در توسعه تبدیل شود و در ادبیات جدید جهانی باعث می شود بر غلبه بر نابرابری و فقر تمرکز داشته باشد.

وی در مورد استراتژی رشد فراگیر صنعت گردشگری ادامه داد: اگر در یک تعریف ساده بخواهیم در مورد این استراتژی صحبت کنیم باید به فرصت های اجتماعی بیشمار آن مستقیم اشاره کنیم. رشد فراگیر به معنای توانمندسازی افراد جامعه از طریق سطح بالای اشتغال است در این شیوه سرمایه گذاری مستقیماً بر مبارزه با فقر، نوسازی بازارهای کار آموزش و مهم تر از هر چیز ایجاد یک جامعه منسجم است. جامعه ای منسجم را تصور کنید که در آن افراد توانمند شاغل هستند و تمام سرمایه گذاری ها بر مبارزه با فقر و نابرابری شکل می گیرد، این جامعه بهترین بستر برای رونق گردشگری است.

دکتر یوسفی در پایان با توجه به شعار سازمان جهانگردی برای امسال اشاره کرد: بخش اصلی صنعت گردشگری را انسان ها و خدماتی که آنها ارائه می کنند تشکیل می دهد بنابراین هر انسانی باید به تنهایی برای رشد خود اقدام کند زیرا جامعه توانمند را انسان های توانمند می سازند. در گذشته و در کودکی آموزه های اشتباهی همچون انتخاب یک مؤلفه از بین علم و ثروت را داشته ایم اما امروزه می دانیم که انسان های توانمند می توانند ثروت آفرین باشند و جامعه ای که در آن عالمان ثروت آفرین و توانمند وجود دارند آینده روشن ترخواهد بود. برای رشد یک مکان بهتر است نسخه های تکراری نپیچیم و استراتژی نخ نما شده همیشگی این است که یک روستای کوچک را به زور به یک مقصد گردشگری تبدیل کنیم به امید آنکه روزی با تعداد زیادی گردشگر خارجی پر شود در حالی که اماکن گردشگری باید با بررسی پتانسیل ها و توانمندی هایشان تبدیل به مقصد گردشگری شوند تا با کوچک ترین مشکل در طوفان حوادث و بحران ها محو نشوند. به امید آنکه روزی با نگاه واقع بینانه برای گردشگری برنامه ریزی کنیم.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل