نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان در مواجهه با تیغ دولبه فضای مجازی

نرگس عطریان دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: فضای مجازی نسبت به رسانه های عصر گذشته تفاوت های بسیاری دارد و این تفاوت ها باعث شده تا وسیله ای برای ارتباط جمعی و ارتباط بین جمعی باشد.
وی ادامه داد: ارتباطات بین فردی در زمان گذشته با استفاده از تلفن و تلگراف انجام می شده است، بنابراین زمانی که در رابطه با ارتباطات جمعی صحبت می کنیم نیاز به ابزارهای برای برقراری این ارتباطات داریم.
این مدرس دانشگاه تشریح کرد: در حال حاضر فضای مجازی به عنوان یک رسانه ارتباط بین فردی به گونه ای شده است که یک پیام از طرف فرستنده بین افراد زیادی منتقل می شود که در این بین کودکان هم وجود دارند، در صورتی که امکان دارد آن پیام برای سن کودکان مناسب نباشد.
عطریان عنوان کرد: زمانی که تولید کننده مفاهیم ارزشی را تولید می کند به طور یک طرفه به ذهن کودک انتقال می دهد اما وقتی فرد در شبکه های مجازی قرار می گیرد هم ارتباط جمعی و هم ارتباط بین جمعی برای او ایجاد می شود تا بازخورد سریع رد و بدل شود.
وی اذعان کرد: در این مجموعه هم کابران تولیدگر و هم کابران مصرف کننده هردو در فضای مجازی  به یک میزان اثرگذاری دارند.
دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی تصریح کرد: شبکه اجتماعی در کودکان می تواند جذابیت های بسیاری داشته باشد به طور مثال کودکان می توانند با چندین فرم عکس در کنار هم با صوت  یکدیگر را ببینند که همه این موارد کنش و واکنش های بسیاری را به همراه دارد.
 وی اضافه کرد: البته جامعه پذیری فضای مجازی علاوه بر کودکان در دوران سالمندی هم جالب توجه بوده است.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: امروزه بر  اساس المان ها و شاخص های وجودی در فضای مجازی باعث شده  برخی موارد احساس  افسردگی خود را هم درمان کنند.
عطریان با بیان اینکه در کنار فرصت های بی بدیل فضای مجازی تهدید هایی هم ایجاد شده است، گفت: فضای مجازی باعث شده کودکان تمرکز خود را از دست بدهند و عاملی که یکی از پیش نیاز های کودکان برای یادگیری تمرکز است  بر همین اساس کودک نسل امروز به مرور دچار افت تحصیلی می شود و از سوی دیگر به دلیل عدم رعایت ارگونمی بدن  به حالت کوژپشتی و بسیاری از بیماری های زودرس دچار می شود.
وی خاطرنشان کرد:  امروز اخلاق و افزایش خردورزی در فضای مجازی با الگو شدن والدین برای دانش آموزان  از چالش های این فضا عبور کرد.

گزارش: امیر امین الرعایا

 

خروج از نسخه موبایل