آیا استفاده از کورتون و آنتی بیوتیک در زمان ابتلا به کرونا خطرناک است؟

درگیر بیماری کرونا شده ام اما ترس استفاده از داروهای کورتون و آنتی بیوتیک دارم. آیا استفاده از کورتون و آنتی بیوتیک در زمان ابتلا به کرونا خطرناک است؟
در رابطه با استفاده از آنتی بیوتیک ها باید گفت: در کل آنتی بیوتیک ها به دو دسته تقسیم می شوند، آنتی بیوتیک های ضد باکتری و آنتی بیوتیک های ضد ویروس.
آنتی بیوتیک های ضد باکتری در مورد کرونا اصلا تاثیر ندارند زیرا بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و داروی ضد باکتری بر روی آن هیچ تاثیری ندارد.
البته امکان دارد در طول درمان به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، یک عفونت دیگر هم در بدن سوار شود که اصطلاحا به این حالت سوپر اینفکشن گفته می شود، و آن عفونت دوم از دسته عفونت های باکتریایی باشد، در اینجا به صلاح دید پزشک متخصص امکان دارد آنتی بیوتیک ضد باکتری تجویز شود، که قطعا هم تاثیرگذار است، البته این حالت کم پیش میاید و نیاز به پیگیری های زیادی دارد، بنابراین در این موارد آنتی بیوتیک جایگاه خاصی ندارد.
دسته دوم آنتی بیوتیک ها، آنتی بیوتیک های ضد ویروسی هستند که در ابتدای همه گیری بیماری کرونا سر و صدای زیادی ایجاد کرد اما در نهایت از طرف مسئولین اجرای وزارت بهداشت اعلام شد مصرف این داروها تاثیر خاصی ندارد، اما اگر توسط مراکز درمانی و پزشکان متخصص تجویز شود باید استفاده کرد.
در رابطه با استفاده از کورتون هم باید توجه داشت کورتون ها برای درمان بیماری های عفونی و ویروسی توصیه نمی شود، اما در زمان کرونا بعضی از مراکز درمانی دنیا و حتی ایران برای بیمارانی که شرایط خاصی دارند مصرف کورتون را نجات دهنده می دانند و از آن استفاده می کنند.
در زمان قدیم برای بیماری های عفونی و ویروسی کورتون تجویز نمی شد، در شرایط فعلی هم فقط در شرایط خاص با بررسی های دقیق و تخصصی برای بیماران با شرایط خاص تحویز می شود، در کل می توان کورتون را یک داروی تجاری دانست چون بعد از مصرف آن علائم بیمار بهتر می شود و حس خوب به بیمار می دهد ولی برای سلامتی عمومی بدن مضر است.
نکته قابل تعامل این است که تحت هیچ شرایطی نباید سرخود از کورتون یا آنتی بیوتیک استفاده کرد و فقط باید زیر نظر پزشک متخصص در صورت نیاز از این داروها استفاده شود، زیرا این داروها در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کنند و مصرف سرخود آن ها خطرناک است.
*مجید اسدزاده – متخصص طب فیزیکی و دکترای طب سنتی با گرایش تغذیه، مدرس طب سنتی زیر نظر شرکت دانش پژوهان دانشگاه تهران

پرسش های خود را از طریق لینک زیر بپرسید:
http://jdvsef.ir/porsesh

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا