نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از آب سیاه چشم با داروهای دیابت

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، براساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته است، گروهی از داروهای معروف دیابت به نام آگونیست‌های GLP 1R، ممکن است از ایجاد آب سیاه چشم در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

محققان، داده‌های قبلی از 1961 نفر از بیماران دیابتی که جزء مصرف کنندگان جدید این مدل از داروها بودند را مورد بررسی قرار دادند و آنها را با 4371 فردی که کنترل نشده بودند، تطبیق دادند.

بعد از 150 روز، به طور میانگین؛ 10 نفر از افراد بیماری که در گروه دارویی مربوطه قرار گرفته بودند(0.5 درصد)، در مقایسه با 58 بیمار دیگر (1.3 درصد) در گروه کنترل شده، به تازگی به بیماری آب سیاه چشم مبتلا شده بودند.

براساس نتایج به دست آمده، آگونیست‌های گیرنده GLP1 ممکن است خطر ابتلا به بیماری آب سیاه چشم را در بیماران دیابتی به نصف کاهش دهد.
یافته‌های به دست آمده از سال 2020، توسط مطالعه‌ای از مرکز پن مدیسین تأیید شده و همچنین نشان داده که آگونیست‌های GLP 1R منجر به کاهش التهاب عصبی و جلوگیری از مرگ سلولی گانگلیونی شبکیه در موش‌ها می‌شود.

این دسته از داروها، همچنین اثرات محافظتی مشابهی در مقابل بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون در مدل‌های حیوانی نشان دادند و آزمایشات بالینی مختلفی برای آزمایش داروها در مقابل بیماری‌های عصبی انسان‌ها در حال انجام است.

بیماری آب سیاه چشم، 3 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده و دومین دلیل نابینایی در کل جهان است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، دو برابر بیشتر از بقیه افراد، در معرض بیماری‌های چشم هستند.

براساس گفته دکتربرایان وندربیک، دو استادیار چشم پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا: فهمیدن این موضوع که داروی معروف دیابت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آب سیاه چشم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بسیار خوب و دلگرم کننده است. اما مطالعات بیشتری باید درباره این داروها برای بیماران دیابتی انجام شود.

 

مترجم: مینا رضایی

خروج از نسخه موبایل