دوری از محل سکونت همیشگی، آلزایمر را تشدید می کند

دکتر محسن رئیسی، رئیس انجمن مغز و اعصاب استان اصفهان، به مناسبت روز جهانی آلزایمر در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: بیماری آلزایمر بیماری فراموشی و اختلال تفکر، شناخت ناشی از تحلیل مغز است. این بیماری امکان دارد در هر مقطعی از بزرگسالی ایجاد شود.

رئیسی ادامه داد: بیماری آلزایمر می تواند مشکلات خانوادگی و اجتماعی بسیار زیادی را برای خانواده و جامعه ایجاد کند، به عنوان مثال دیده شده است، پرونده های خیلی سنگین مالی در دادگستری تشکیل می شود که اساس آن بیماری آلزایمر است و شخصی که درگیر این بیماری بوده و توانایی اداره اموال خود را نداشته، اختیار اداره اموال خود را به شخصی سپرده است و وقتی خانواده از این مسأله مطلع می شوند، قصد بر هم زدن آن تعهد را دارند و به همین منظور به دادگستری مراجعه می کنند.

این نورولوژیست گفت: مهم ترین علائمی که در مراحل اولیه بیماری مشاهده می شود، فراموش کردن کارهای روزمره است و یا اینکه بیمار یک سوال خاص را به صورت مکرر می پرسد و هر بار جوابش را نیز دریافت می کند اما مجدد همان سوال را تکرار می کند. علت این است، پاسخی را که در مرحله قبل گرفته فراموش کرده اما سؤالش همچنان در ذهنش وجود دارد.

وی در رابطه با روند کند بیماری ادامه داد: این حالت به قدری تدریجی و کند پیش می رود که خانواده متوجه نمی شود این حالت یک موضوع غیر عادی است و این سؤال های مکرر و حواس پرتی ها را به حساب مسائل رفتاری و اخلاقی آن فرد مسن می گذارد، اطرافیان فکر می کنند که آن شخص لجبازی می کند یا قصد اذیت کردن خانواده را دارد، در صورتی که اینگونه نیست.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: مسأله دیگر که باعث می شود خانواده ها قانع نشوند که بیماری آلزایمر وجود دارد، یا حتی به آن فکر نکنند این است که این افراد معمولاً وقایع قدیمی را به خوبی در خاطر دارند و تا حد زیادی آن وقایع را خوب توضیح می دهند، به همین خاطر اعضای خانواده می گویند کسی که اتفاقات 50 سال پیش را با جزئیات به خاطر دارد چطور نمی تواند بگوید قرص خود را خورده است یا نه.

وی گفت: عدم پذیرش بیماری از جانب خانواده ها باعث می شود در زمان طلایی به پزشک مراجعه نکنند، این مسأله موجب تأخیر در درمان می شود و نهایتاً کار را سخت می کند و از کیفیت بهبود بیماری کاسته می شود.

رئیسی ادامه داد: در مراحل بعدی بیماری به شکل های دیگر خود را نشان می دهد، به عنوان مثال فرد دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا یا یک بیماری بسیار خفیف و جزئی می شود اما در پی آن، دچار یک حالت گیجی، منگی، دچار افت عملکرد و بعضی اوقات حتی دچار کاهش هوشیاری می شود که این هم یکی از نشانه های بیماری آلزایمر است، البته باید خاطر نشان شد این علائم بعد از بهبودی آن بیماری خفیف برطرف می شود. 

این نورولوژیست در مورد مرحله پیشرفت بیماری گفت: امکان دارد در مراحل پیشرفته بیماری، بیمار در شناخت افراد با نسبت دورتر یا مسیریابی دچار مشکل شود و نتواند به منزل خود برگردد، با پیشرفت بیماری علائم بیشتر و بیشتر می شود، به طوری که حتی شخص در غذا خوردن یا برآورده کردن نیازهای روزمره و ابتدایی ترین احتیاجات خود دچار اختلال می شود.

رئیسی ادامه داد: در حال حاضر داروهای مختلف وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان تا حد زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد، البته نکته مهم این است که درمان در مراحل اولیه بیماری شروع شود، هر چقدر درمان دیرتر شروع شود، بهبودی کم تر و دیرتر اتفاق می افتد.

وی گفت: نکته مهم در مورد افرادی که آلزایمر دارند این است که، تا حد امکان از محل سکونت خود و خانه ای که در آن زندگی می کنند دور نشوند، به عنوان مثال گاهی اوقات فرزندان بخاطر حس مسئولیتی که دارند پدر یا مادر خود را که درگیر بیماری آلزایمر است، برای مدتی به منزل خود می برند اما همین مسأله موجب تشدید بیماری می شود، زیرا محیط برای آنها غریب و نا آشناست در نتیجه بیماری آن ها تشدید می شود، بنابراین تا حد امکان این افراد باید در همان خانه ای که هستند زندگی کنند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: از لحاظ تشخیصی چند بیماری وجود دارد که علائمی شبیه آلزایمر ایجاد می کند، و برای تشخیص بیماری باید دقت عمل بیشتری باشد تا در مرحله اول بیماری به درستی تشخیص داده شود و روند درمان نیز صحیح پیش رود. یکی از این بیماری ها افسردگی است،  افسردگی در افراد مسن می تواند باعث علائم شبه آلزایمر شود، یا بیماری کم کاری تیروئید، البته اگر بیماری درست تشخیص داده شود و درمان صحیح انجام شود فراموشی بیمار بهتر می شود.

رئیسی در پایان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جامعه اشاره کرد: در بعضی از بیماری ها مثل کرونا وقتی شخص درگیر می شود بعد از بهبودی درگیر درجاتی از اختلال حافظه می شود و فکر می کند که حافظه اش تخریب شده است، باید تأکید کرد این مورد ربطی به آلزایمر ندارد و به تدریج برطرف می شود و اختلالی در حافظه به حساب نمی آید.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا