فرهنگ، زیربنای باورهای سلامتی است

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: امروزه فرهنگ و سلامت در جوامع مختلف رابطه تنگاتنگی دارند و می توان گفت  فرهنگ به عنوان یک مسأله زیربنایی و سایر حوزه ها روبنای یک ساختمان هستند، بنابراین اگر بخواهیم مسائل روبنایی، شاکله مطلوبی داشته باشند چاره ای نداریم جز اینکه به مقوله های فرهنگی با دیدگاه و کارکردی صحیح و منطقی نگاه کنیم.

شاه نوروزی در ادامه با اشاره به رفتارشناسی مردم در کشورهای مختلف از جمله ایران گفت: در ارتباط با این موضوع برخوردهای متفاوتی در قالب رده های سنی مختلف و جنسیت افراد بروز و ظهور پیدا کرد که به خوبی می توان آن را در فرهنگ شناسی سلامت تشخیص داد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس می توان گفت رابطه عمیقی بین فرهنگ و سلامت هر جامعه وجود دارد، همانطور که در جامعه شاهد هستیم، بسیاری از افراد حتی برای ماسک زدن هم خرده فرهنگ های خاصی را به حوزه سلامت و درمان وارد کرده اند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ مجموعه ای از باورها، اعتقادات، عادات ، آداب، رسوم و رفتار هاست، گفت: زمانی که بخشی از حوزه فرهنگ را به رفتار ارتباط دهیم، رفتارهایی در بین مردم بروز پیدا می کند که ریشه در باور های فرهنگی و اعتقادات آنها به مقوله سلامت دارد.

وی اضافه کرد: در مقابله با ویروس فراگیری مثل کرونا نیز، با دو نوع رفتار روبرو هستیم، عده ای برای واکسیناسیون شتاب زده عمل می کنند و برخی افراد هیچ اعتقادی به این موضوع ندارند.

شاه نوروزی یادآور شد: تعدادی از مردم این موضوع که نوع واکسن داخلی یا خارجی باشد را مورد نقد و بررسی قرار می دهند، همه این مسائل ریشه در باور های فرهنگی ما دارد.

وی افزود: در شرایطی که روزانه تعداد زیادی در کشور ما فوت می کنند اگر بخواهیم صلابت جامعه را ارتقا دهیم تا علاوه بر افسردگی و هزاران بیماری روحی دیگر کاهش یابد و از سوی دیگر فشارهایی همچون تورم، بیکاری و و دیگر مواردی که در اثر این اپیدمی بر مردم حاکم شده است از بین برود باید نقش فرهنگ را در روابط بین فردی بیشتر و پررنگ تر تعریف کنیم.

شاه نوروزی خاطرنشان کرد: نگاه به مقوله فرهنگ نیز توسط دست اندرکاران آن باید راهبردی، کاربردی و دقیق باشد و برنامه های متنوع را در رسانه های مختلف تهیه، تولید و پخش کنند تا بتوانند در حوزه های مختلف سلامت نیز موفق ظاهر شوند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا