نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش آموزشی میزان، ادراک را منسجم تر می کند

به گزارش سیناپرس اصفهان حامد سعادت پور دکتری مدیریت استراتژیک و مدیر مدارس میزان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یادگیری مسأله محور یک رویکرد فعال در یادگیری است که دانش آموزان با هم در این فرآیند مشارکت می‌کنند بنابراین یادگیری مسأله محور، توانایی آنها را در انتقال دانش به مسائل جدید و دستیابی به ادراکی منسجم تر افزایش می‌دهد. 

وی ادامه داد: فرایند یادگیری مسأله محور متمرکز بر حل مسأله به یک روش خاص نیست و موجب رشد مهارت‌ها و ویژگی‌های مطلوب در افراد می‌گردد که مشتمل بر یادگیری دانش، افزایش مشارکت گروهی و ارتباط است؛ بر همین اساس ارائه الگویی جدید در تعلیم و تربیت و نظام آموزشی ایران بر پایه سند تحول بنیادین، دغدغه بسیاری از متفکران بوده و هست. 

مدیر مدارس میزان اصفهان اضافه کرد: روش میزان، قائل بر مبانی سه‌گانه «حق انتخاب و اختیار»، «انگیزه درونی مبتنی بر فطرت» و «عمل‌گرایی اخلاقی» در تعلیم و تربیت است.

سعادت پور اذعان داشت: مدارس مسأله محور با محوریت روش میزان در اصفهان و کارکردهای آنها در نظام آموزش و پرورش به عنوان یک الگوی جدید و منحصر به فرد با تکیه بر آموزه های اصیل و بی بدیل ایرانی و اسلامی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در روش میزان، به معنای کشف و پرورش همه استعدادهای مثبت انسان و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها جهت رسیدن به قرب الهی است؛ که لازمه آن گذار از حس به عقل و حقیقت‌طلبی است.

این دکترای مدیریت استراتژیک تشریح کرد: از نظر روش آموزش میزان، فعالیت‌های فوق ‌برنامه به معنای واقعی، جزئی از برنامه‌های جامع آموزشی و تربیتی دانش آموزان است و چیزی خارج یا فراتر از برنامه نیست.

وی افزود: یکی دیگر از اصول این مدرسه، «اصل شادابی و نشاط» است. تفاوتی که بچه‌ها در مدارس میزان با مدارس دیگر دارند این است که دانش آموزان در مدارس دیگر در صورت تعطیلی مدرسه خوش‌حال می‌شوند، اما در این روش به دلیل آزادی حداکثری و در عین قانون‌مندی؛ بچه‌ها علاقه بیشتری به مدرسه دارند.

سعادت پور عنوان کرد: بر مبنای این نظریه، مدرسه به دنبال آن است که در قبل از بلوغ فضا را برای انتخاب‌گری فرزندان و تفکر و ایجاد بستری برای خردورزی استدلال یادگیری اکتشافی و تحلیلی حل مسأله فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: روش میزان، یک رویکرد تحول گرا مبتنی بر خوانش انتقادی سند تحول است که به مدل تربیتی مدارس انسان‌گرا و سازنده‌گرا نزدیک تر بوده و به‌شدت از نظریه‌های رفتارگرا دوری می‌کند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

خروج از نسخه موبایل