نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پس از عمل قلب، آدامس بجوید تا دچار انسداد روده نشوید

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از نیوز مدیکال، دکتر سنگ و همکارانش، تعدادی از بیماران تحت عمل جراحی قلب باز، تعویض دریچه آئورت یا میترال را مورد بررسی قرار دادند.

گروه اول، شامل 341 بیمار بود که از سال 2017 تا 2020 تحت عمل جراحی قرار گرفتند و پس از عمل در پروتکل آدامس بدون قند شرکت کردند. گروه دوم شامل 496 بیمار بود و جراحی قلب مشابهی را بین سال‌های 2013 تا 2016 انجام دادند، با این تفاوت که پس از عمل آدامس نجویدند.

این تحقیق نشان داد که از بین بیمارانی که آدامس جویدند، فقط دو نفر پس از عمل دچار انسداد روده (ایلئوس) شدند، در حالی که در گروه بدون آدامس 17 بیمار این عارضه را داشتند؛ ایلئوس در اثر فقدان انقباضات طبیعی ماهیچه‌ای در روده ایجاد می‌شود که منجر به مسدود شدن احتمالی مسیر مواد غذایی می‌شود.

به گفته دکتر سنگ، این انسداد مختصر سیستم گوارشی یکی از شایع‌ترین عوارض بعد از جراحی قلب است که در 5.5 درصد از بیماران رخ می‌دهد. اگرچه ایلئوس نگرانی اصلی نیست، اما احتمال دارد منجر به گرفتگی شکم، نفخ، تهوع، استفراغ ، یبوست و مشکل در تحمل رژیم غذایی عادی شود. در نتیجه ممکن است بیمار با درد و ناراحتی، روند بهبودی بسیار کند و ماندن طولانی مدت در بیمارستان روبرو شود که به نوبه خود منجر به افزایش بار جسمی، روحی و مالی بر بیماران می‌شود.

تصور این که چیزی به سادگی جویدن آدامس پس از عمل جراحی قلب می‌تواند این مشکل را به حداقل برساند، بسیار جذاب است. عمل جویدن آدامس توسط صدها بیمار تحت عمل جراحی قلب و پس از خلاصی از دستگاه تنفسی، باعث شد تا کمتر از 1 نفر از 100 بیمار دچار انسداد روده شوند. این یک کاهش چشمگیر تقریباً 5 برابری در مقایسه با میانگین گزارش شده در جراحی‌های گذشته بود. 

محققان بر این باورند که شباهت جویدن آدامس با خوردن غذا باعث فریب روده‌ها و در نتیجه تحریک آنها می‌شود. این عمل، نوعی «غذا خوردن ساختگی» و بر اساس تقلید از غذا خوردن طبیعی است، با این تفاوت که در مورد اول غذا و نوشیدنی در واقع هضم یا جذب نمی‌شود.

به گزارش سیناپرس محققان گفتند: جویدن آدامس مداخله‌ای بسیار مؤثر و ارزان است که به بهبود احساس بیماران پس از جراحی کمک می‌کند. هنگامی که بیمار حال عمومی بهتری داشته باشد، به احتمال زیاد در روند بهبودی خود بیشتر همکاری کرده و در نهایت سریع‌تر ترخیص می‌شود.

دکتر سنگ اضافه کرد: با توجه به حداقل خطر و هزینه بسیار ناچیز، استفاده از آدامس پس از جراحی قلب باید به عنوان استاندارد جدیدی از مراقبت در نظر گرفته شود. بیماران می‌توانند در مورد استفاده از آدامس پس از عمل با جراح خود صحبت کنند. تقریباً امکان استفاده از یک بسته آدامس مقرون به صرفه، خو‌ش‌طعم و طراوت برای همه بیماران وجود دارد.

 

مترجم: طیبه جعفری
 

خروج از نسخه موبایل