تقلب کردن یا تقلب نکردن؟

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، توانایی کنترل شناختی باعث می‌شود که انسان بتواند بر تکانه‌های مغزی مثل تمرکز بر روی یک نفر در جمع و درنظرنگرفتن عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شود، غلبه کند. این کنترل همچنین در تصمیم گیری‌های اخلاقی نقش دارد. 

اما آیا این کنترل شناختی بر انگیزه اخلاقی برای اینکه فردی صادق یا متقلب کار باشیم، غلبه می‌کند؟

طبق تحقیقات جدید منتشر شده در مجله JNeurosci ، این موضوع به زمینه یا پیش فرض اخلاقی فرد بستگی دارد.

اسپیرو و همکاران آن، از تست EEG برای پیدا کردن الگوی مربوط به فعالیت کنترل شناختی و قیاس کردن آن با فعالیت مغزی شرکت کنندگانی که متقلب بودند، استفاده کرد. در این تست، شرکت کنندگان وقتی در حال مشاهده سه تفاوت بودند، تفاوت مورد نظر را تشخیص دادند و پاداشی را دریافت کردند.

اما فقط چند جفت تصویر، سه تفاوت خاص داشتند. این امر باعث شد که شرکت کنندگان، تقلب کنند.

پیش فرض یا زمینه اخلاقی شرکت کنندگان با یکدیگر کاملاً متفاوت بود. برخی از این افراد، چند بار تقلب کردند ولی افراد دیگری در این تحقیق، حقیقت را گفتند و افراد صادقی بودند.

همانطوری که شرکت کنندگان، خودشان تصمیم گرفتند که افرادی راست گو یا متقلب باشند، فعالیت امواج مغزی تتا (الگوی فعالیتی که نشان دهنده کنترل شناختی است) تقویت شد.

فعالیت تتایی که به نسبت قوی تر بود، نشان داد که به احتمال زیاد، این افراد برخلاف پیش فرض یا زمینه اخلاقی خود، عمل می‌کردند. افراد تقلب کار در این تحقیق، بیشتر صادق بودند ولی افراد صادق، بیشتر تقلب کردند.

 

مترجم: مینا رضایی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا