نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اینترنت جهانی احتمال دارد ماه ها قطع شود

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از لایو ساینس، بارش ذرات مغناطیسی از خورشید به زمین، باد خورشیدی نام دارد، که در طی آن جریانی از ذرات یونی و انرژی‌دار از تاج خورشید در تمامی جهات به فضا ساطع می‌شود.

در بیشتر موارد، پوشش مغناطیسی سیاره ما از باد‌ الکتریکی و در نتیجه آسیب جدی به زمین یا ساکنان آن محافظت می‌کند و در عوض این ذرات را به سمت قطب‌ها هدایت کرده و یک شفق قطبی دلپذیر پدیدار می شود.

اما گاهی اوقات، تقریباً هر یک قرن، باد مذکور به یک طوفان خورشیدی تمام عیار تبدیل می‌شود و همانطور که تحقیقات جدید هشدار می‌دهد، نتایج چنین طوفانی می‌تواند فاجعه‌ای عظیم برای شیوه زندگی مدرن امروزی در پی داشته باشد.

تصویر روبرو طوفان خورشیدی یا فوران جرم از تاج خورشید (CME) در آگوست 2012 است.

اخیراً تنها دو طوفان خورشیدی ثبت شده است؛ یکی در سال 1859 و دیگری در سال 1921، حادثه اول که به رویداد کارینگتون معروف بود، باعث ایجاد اختلال شدید ژئومغناطیسی بر روی زمین شد و برخی از سیم‌های تلگراف در شعله‌های آتش سوخت. 

به گفته سانجیتا عبدو جیوثی، استادیار دانشگاه کالیفرنیا، یک طوفان شدید خورشیدی می‌تواند جهان را در «آخرالزمان اینترنتی» قرار دهد که بخش بزرگی از جامعه را هفته‌ها یا ماه‌ها در حالت آفلاین نگه می‌دارد.

عبدو جیوثی در مقاله جدید خود عنوان کرده است که تمدن بشری به اینترنت جهانی بسیار متکی است و آثار بالقوه طوفان ژئومغناطیسی عظیم بر زیرساخت‌های جدید تا حد زیادی عاری از مطالعه باقی مانده است.

وی در این مقاله سعی کرده تا بزرگترین آسیب‌پذیری‌های این زیرساخت‌ها را مشخص کند.

خوشبختانه، اتصالات اینترنتی محلی و منطقه‌ای به احتمال زیاد کمتر در معرض این آسیب قرار می‌گیرند، زیرا کابل‌های فیبر نوری تحت تأثیر جریانات ناشی از ژئومغناطیس نیستند. با این حال، کابل‌های طولانی اینترنت زیر دریا که قاره‌ها را به هم متصل می‌کنند، داستان متفاوتی دارند. این کابل‌ها در برابر جریان‌های مغناطیسی آسیب‌پذیرند و اگر حتی یک کابل به صورت آفلاین باشد، تمامی آنها قطع خواهند شد.

عبد جیوثی گفت: اگر کابل‌های زیر دریا در یک منطقه خاص به طور کامل خراب شوند، کل قاره‌ها ممکن است از یکدیگر جدا شوند و متأسفانه در این میان، ممکن است میلیون‌ها نفر کار و معیشت خود را از دست بدهند.

وی می‌گوید: تأثیر اقتصادی اختلال اینترنت برای یک روز در ایالات متحده بیش از 7 میلیارد دلار تخمین زده می شود. حال تصور کنید که اگر شبکه برای روزها یا حتی ماه‌ها غیرفعال بماند، چه اتفاقی می‌افتد؟

وی افزود: وقتی طوفان بزرگ بعدی خورشیدی رخ دهد، مردم روی زمین تنها حدود 13 ساعت تا زمان رسیدن آن به زمین فرصت دارند تا تمهیدات لازم را فراهم کنند. تنها امیدواریم هنگامی که این حادثه به ناچار فرا می‌رسد، بتوانیم از این زمان محدود حداکثر استفاده را ببریم.

 

مترجم: طیبه جعفری

خروج از نسخه موبایل