روز جهاني مبارزه با بي ‏سوادي

  • روز جهاني مبارزه با بي ‏سوادي

هفتم سپتامبر، روز جهاني مبارزه با بي‏سوادي است. در طول قرن نوزدهم كشورهاي صنعتي به اهميت نقش تعليم و تربيت در دگرگونيِ جوامع پي بردند. اين انديشه از آن جا تقويت مي‏شد كه وقوع انقلاب صنعتي و اوج‏گيري پيشرفت در ساختارهاي صنعتي و تكنولوژي جامعه، نياز به افراد خلّاق و با استعداد را كه بهره‏مند از سواد باشند روزافزون مي‏ نمود.

در واقع نظام سرمايه‏ داري، مبارزه با بي‏سوادي در كشورهاي پيشرفته را در اولويت قرار داد تا چرخ دنده‏هاي اين نظام استعماري به راحتي به حركت درآيند. از سوي ديگر مسئله مبارزه با بي‏سوادي در كشورهاي آسيايى و افريقايىِ تازه استقلال يافته به عنوان يك هدف ملی مد نظر قرار گرفت و ريشه كني آن را لازمه توسعه و عدالت اجتماعي برشمردند. با تمامي اين تلاش‏ها به دلايل گوناگوني هنوز هم در سراسر جهان و حتي در كشورهاي پيشرفته صنعتي مسئله بي‏سوادي همچنان باقي است. ناگفته نماند كه يك ميليارد جمعيت جهان از جمله يك صد ميليون كودك به دليل فقر اقتصادي و فرهنگي از نعمت سواد محروم هستند.

  • افتتاح پروژه ویکی‌ انبار

پروژه ویکی‌انبار در اسفند 1382 (ماه مارس 2004 میلادی) توسط اریک مولر پیشنهاد شد و در ۱16 شهریور 1383 (7 سپتامبر 2004 میلادی) راه‌اندازی گردید.

ویکی‌انبار یا انبار ویکی‌مدیا مخزن و مجموعه‌ای از پرونده‌های آوایی، تصویری و دیگر پرونده‌های چندرسانه‌ای است که محتوای آن برای استفادهٔ همگان آزاد و رایگان است. پرونده‌هایی که در ویکی‌انبار بار می‌شوند قابل استفاده و نمایش در دیگر پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا همچون ویکی‌پدیا، ویکی‌کتاب و ویکی‌خبر هستند؛ بنابراین، با استفاده از نشانی یک فایل موجود در ویکی‌انبار، نیازی به بارکردن دوبارهٔ آن در ویکی‌پدیا یا دیگر پروژه‌ها نیست.

  • ساخت نخستین اتوبوس جهان

نخستین اتوبوس جهان در7سپتامبر سال 1830 میلادی در انگلستان ساخته شد. این وسیله پرکاربرد توسط «والتر هنکاک» و همکارش «سر گلدورثی گرنی» ابداع شد. اتوبوس‌های خدمات شهری به وسیله اتوبوس‌های مجهز به موتور بخار در سال 1830 میلادی در انگلستان توسط «والتر هنکاک» و همکارش «سر گلدورثی گرنی« ابداع شد و حمل و نقل را که قبل از آن توسط اسب صورت می‌گرفت و بسیار خطرناک بود، آسان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا