نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روز جهاني مبارزه با بي ‏سوادي

هفتم سپتامبر، روز جهاني مبارزه با بي‏سوادي است. در طول قرن نوزدهم كشورهاي صنعتي به اهميت نقش تعليم و تربيت در دگرگونيِ جوامع پي بردند. اين انديشه از آن جا تقويت مي‏شد كه وقوع انقلاب صنعتي و اوج‏گيري پيشرفت در ساختارهاي صنعتي و تكنولوژي جامعه، نياز به افراد خلّاق و با استعداد را كه بهره‏مند از سواد باشند روزافزون مي‏ نمود.

در واقع نظام سرمايه‏ داري، مبارزه با بي‏سوادي در كشورهاي پيشرفته را در اولويت قرار داد تا چرخ دنده‏هاي اين نظام استعماري به راحتي به حركت درآيند. از سوي ديگر مسئله مبارزه با بي‏سوادي در كشورهاي آسيايى و افريقايىِ تازه استقلال يافته به عنوان يك هدف ملی مد نظر قرار گرفت و ريشه كني آن را لازمه توسعه و عدالت اجتماعي برشمردند. با تمامي اين تلاش‏ها به دلايل گوناگوني هنوز هم در سراسر جهان و حتي در كشورهاي پيشرفته صنعتي مسئله بي‏سوادي همچنان باقي است. ناگفته نماند كه يك ميليارد جمعيت جهان از جمله يك صد ميليون كودك به دليل فقر اقتصادي و فرهنگي از نعمت سواد محروم هستند.

پروژه ویکی‌انبار در اسفند 1382 (ماه مارس 2004 میلادی) توسط اریک مولر پیشنهاد شد و در ۱16 شهریور 1383 (7 سپتامبر 2004 میلادی) راه‌اندازی گردید.

ویکی‌انبار یا انبار ویکی‌مدیا مخزن و مجموعه‌ای از پرونده‌های آوایی، تصویری و دیگر پرونده‌های چندرسانه‌ای است که محتوای آن برای استفادهٔ همگان آزاد و رایگان است. پرونده‌هایی که در ویکی‌انبار بار می‌شوند قابل استفاده و نمایش در دیگر پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا همچون ویکی‌پدیا، ویکی‌کتاب و ویکی‌خبر هستند؛ بنابراین، با استفاده از نشانی یک فایل موجود در ویکی‌انبار، نیازی به بارکردن دوبارهٔ آن در ویکی‌پدیا یا دیگر پروژه‌ها نیست.

نخستین اتوبوس جهان در7سپتامبر سال 1830 میلادی در انگلستان ساخته شد. این وسیله پرکاربرد توسط «والتر هنکاک» و همکارش «سر گلدورثی گرنی» ابداع شد. اتوبوس‌های خدمات شهری به وسیله اتوبوس‌های مجهز به موتور بخار در سال 1830 میلادی در انگلستان توسط «والتر هنکاک» و همکارش «سر گلدورثی گرنی« ابداع شد و حمل و نقل را که قبل از آن توسط اسب صورت می‌گرفت و بسیار خطرناک بود، آسان کرد.

خروج از نسخه موبایل