حرکت سه بعدی گردن ماهی‌ها

براساس مطالعه دکتر آریل کمپ از دانشگاه لیورپول، ماهی قزل‌آلا و قورباغه می‌توانند ستون فقرات و سر خود را به سمت بالا بچرخانند.

این ماهی‌ها به جای استفاده از مفصل‌های مهره‌ای که مانند انسان درست در پشت سر قرار دارند، دو سوم از ستون فقرات خود را هنگام بالا بردن سر خود برای غذا خوردن خم می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که ماهی‌ها ستون فقرات خود را در حین شنا و تغذیه به صورت سه بعدی حرکت می‌دهند، این عمل به درک تکامل ستون فقرات و به خصوص گردن در جانداران مهره‌دار کمک می‌کند.

تتراپوداها یا چهاراندامان (Tetrapoda) به جانورانی با چهار اندام اطلاق می‌شود؛ پستانداران، خزندگان، دوزیستان و پرندگان و همچنین اجداد مارها و دیگر خزندگان از جمله چهاراندامان هستند. این جانداران از گردن خود برای حرکت سه بعدی سر نسبت به بدن و اندام‌ها استفاده می‌کنند.

ماهی‌ها در مقایسه با چهاراندامان فاقد این نوع آناتومی گردن هستند و قسمت‌های وسیعی از ستون مهره‌ها را می‌چرخانند تا سر آنها بچرخد. با این حال، بسیاری از گونه‌ها در مدت زمان غذا خوردن سر را نسبت به بدن بالا می‌آورند.

علیرغم ریخت‌شناسی‌های مختلف، گسترش چرخش‌های پشتی و خلفی در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و ماهی قورباغه‌ای بسیار فراتر از مفاصل بین‌مهره‌ای جمجمه است.

مطالعات حاکی از آن است که باید مهره‌های جمجمه‌ای و مهره‌های دمی در نظر گرفته شوند تا بفهمیم چگونه این ماهی‌ها حرکات سر و بدن را کنترل می‌کنند.

 

مترجم: طیبه جعفری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا