نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نشست تجاری ایران و عمان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، با هدف توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، هر هفته یک رویداد حضوری-مجازی برگزار می کند.

در ابتدای جلسه مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: به منظور توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی به ارائه تسهیلات و خدمات حمایتی برای شرکت های دانش بنیان می پردازد تا آن ها بتوانند صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را آسان تر انجام دهند. 

وی افزود: بسته خدمات صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی به سه بخش توانمندی، شبکه سازی و تأمین مالی صادراتی دسته بندی می شوند که هر کدام از شرکت های دانش بنیان با توجه به نیاز خود از این خدمات استفاده می کنند تا در بازارهای خارجی جایگاه پیدا کنند.

در ادامه مجید محمدی رئیس اداره انتقال فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در رابطه با نقش پارک های علمی تحقیقاتی عنوان کرد: ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای جامعه از وظایف پارک های علمی تحقیقاتی است و این روند از دانشگاه ها شروع و به صنعت ختم می شود.

وی اشاره کرد: رویکرد بازار محوری نکته مهمی است که باعث می شود نیازهای بازار و صنعت پیدا شده و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد، شرکت پس شناسایی و بررسی نیازها، محصول یا خدمات را به بازار ارائه می کند. 

محمدی اضافه کرد: مأموریت اصلی و هدف شهرک های علمی تحقیقاتی ایجاد شرایط لازم و تأمین خدمات و حمایت های مورد نیاز برای شکل گیری و رشد کسب و کارهای دانش بنیان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تولید ثروت از علم، تجاری سازی دستاوردهای علمی، مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه ای و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است.

سپس آرزو جمالی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: در خصوص رویکرد تجاری سازی و اقتصادی این مجموعه برای شرکت های دانش بنیان، اولین قدم بررسی پتانسیل های آن کشور هدف است و پس از بررسی فضای فرهنگی و اقتصادی تصمیم گرفته می شود چه محصولی و با چه روشی به کشورهای دیگر صادر شود.

جمالی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم بر کشور عمان، مردم این کشور به دنبال خرید محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب هستند و توان خرید کالاهای لوکس و برند را ندارند. به عنوان مثال محصولاتی که در حال حاضر برای صادرات به عمان مناسب است محصولاتی همچون مصنوعات فلزی، محصولات معدنی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، شوینده ها، مواد ضد عفونی کننده، سفید کننده و انواع ماشین آلات صنعتی است.

در این جلسه مهندس علی نصر مدیر عامل شرکت نصرالدولیه عمان گفت: احداث شرکت در عمان دغدغه ها و مشکلاتی دارد که این پروسه قابل حل است و از طریق شرکت نصرالدولیه می توان محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی را به عمان صادر کرد و یا به صورت نمایشگاهی  و با توه به تمایل خرید تجار عمانی به آن ها معرفی کرد. 

در پایان سید یاسر معین الدینی مدیر عامل شرکت سپنتا فن آوران اسپادانا به عنوان یکی از برگزار کنندگان این نشست گفت: برای راهیابی به بازار کشور عمان و ارتباط گرفتن با تجار آن کشور لازم است شرکت های دانش بنیان ایرانی محصولات خود را در نمایشگاه ها ارائه دهند و یا از شرکت هایی که در نمایشگاه ها شرکت می کنند استفاده کنند تا محصولات آن ها را با هزینه کمتر و به صورت فروش درصدی معرفی کنند تا در بازار عمان جایی پیدا کنند.

لازم به ذکر است در حاشیه این نشست نیز، نمایشگاهی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان بر پا شد که شرکت‌های، چشم‌انداز توسعه فناوری اطلاعات رجاء، احیاگران قلب صنعت آسیا، پایا صنعت سماء، رایان رشد افزار، هوپاد صنعت کارمانیا، نوآوران ارتباطات سیمای امید، فنی و مهندسی کیمیا فرآیند نقش جهان، مایا اسلیم آریا، هوپاد گستر صنعت و پویندگان راه سعادت، به معرفی مجصولات خود پرداختند.
 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل