نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش مستقیم داروها بر روی بافت انسان

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از E&T، محققان ایرباس و دانشگاه زوریخ در نظر دارند در سفر فضایی آتی، موادی را برای این ایستگاه ارسال کنند که به فضانوردان امکان رشد بافت‌های سه بعدی و اندام شکلی به نام ارگانوئیدها را می‌دهد.

ارگانوئیدها یا اندام‌واره‌ها (organoids) یک نسخه مینیاتوری و ساده‌ شده از یک اندام انسانی است که به صورت سه‌بعدی در آزمایشگاه تولید می‌شود و آرایه آناتومیکی واقعی را نشان می‌دهد.

ارگانوئیدهای حاصل از سلول‌های بنیادی بالغ انسان، نمی‌توانند در زمین تولید شوند، زیرا با وجود تأثیر گرانش زمین به اسکلت‌های محکم نیاز دارند.

ارگانوئیدهای سه بعدی به دلیل فراهم ‎کردن امکان آزمایش مستقیم داروها بر روی بافت انسان و دستیابی به نتایج معتبر، مورد توجه شرکت‌های داروسازی هستند، ضمن اینکه نیاز به مدل‌های حیوانی را نیز از بین می‌برند.

علاوه بر این، ارگانوئیدهای حاصل از سلول‌های بنیادی بیمار می‌توانند در آینده به عنوان عناصری سازنده برای جایگزینی بافت‌ها در اندام‌های آسیب‌دیده مورد استفاده قرار گیرند. باید گفت در جهان، تعداد اندام‌های اهدایی برای برآوردن نیاز بیماران چندان کافی نیست.

آزمایش‌های مقدماتی و اولیه ایستگاه فضایی بین‌المللی در 18 ماه گذشته با موفقیت انجام شد. در این آزمایشات، 250 لوله آزمایش حاوی سلول‌های بنیادی انسان به مدت یک ماه در ایستگاه فضایی، ساختارهای متفاوت و اندام شکل کبد، استخوان و غضروف را نشان دادند که از سلول‌های بنیادی بافت ایجاد شدند. در مقابل، کشت‌های آزمایشگاهی موجود بر روی زمین که در شرایط طبیعی گرانش رشد داده شدند، هیچ نوع تمایز سلولی یا حتی حداقل آن را نیز نشان ندادند.

در مأموریت فعلی، سلول‌های بنیادی بافت دو زن و دو مرد در سنین مختلف به فضا فرستاده می‌شوند. محققان در تلاشند تا دریابند که این روش هنگام استفاده از سلول‌هایی با تنوع بیولوژیکی مختلف تا چه اندازه قوی است. انتظار می‌رود که تولید ارگانوئیدها در ریز جاذبه، آسان‌تر و معتبرتر از استفاده از ساختارهای نگهدارنده برای رشد بر روی زمین باشد.

اکنون باید بررسی کرد که چه مدت و با چه کیفیتی می‌توان ارگانوئیدهای رشد یافته در فضا را پس از بازگشت به زمین در کشت‌های آزمایشگاهی نگهداری کرد.

پیش‌بینی می‌شود که مواد ارسال شده به این ایستگاه در ابتدای اکتبر به زمین بازگشته و نتایج حاصل از آزمایش‌ها نیز در نوامبر منتشر گردد

مترجم: طیبه جعفری
 

خروج از نسخه موبایل