دوبرابر شدن میزان ابتلا به فشار خون بالا در 30 سال گذشته

به گزارش سیناپرس، بررسی‌های جدید دانشمندان علوم پزشکی نشان می‌دهند که طی 30 سال گذشته، تعداد بزرگ سالان بین 30 تا 79 سال مبتلا به فشار خون بالا در سراسر جهان، دو برابر شده است. درواقع این تعداد از 331 میلیون زن و 317 میلیون مرد در سال 1990، به 626 میلیون زن و 652 میلیون مرد در سال 2019 افزایش یافته است.

طبق نتایج این بررسی‌ها که بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از 100 میلیون نفر طی سه دهه و در 184 کشور به دست آمده‌اند، بیشتر این افزایش در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ داده است.

این بررسی‌ها که توسط محققان بین الملل و به سرپرستی پروفسور مجید عزتی از کالج امپریال لندن انجام شده‌اند، نشان از آن دارند که علیرغم امکان تشخیص ساده این بیماری و درمان نسبتاً آسان با داروهایی ارزان قیمت، تقریباً نیمی از افراد شرکت کننده در این تحقیق به کلی از وضعیت خود بی خبر بودند.

به گزارش سیناپرس،با این وجود، پیشرفت‌های چشمگیری که در میزان درمان و کنترل در برخی از کشورهای با درآمد متوسط از جمله کاستاریکا، قزاقستان، آفریقای جنوبی، برزیل، ترکیه و ایران طی سه دهه گذشته به وقوع پیوسته نشان می‌دهد که گسترش پوشش همگانی سلامت و تقویت مراقبت‌های اولیه در این زمینه مؤثر بوده است.

فشار خون بالا مستقیماً با بیش از 8.5 میلیون مرگ و میر در هر سال در سراسر جهان مرتبط است و عامل اصلی خطر سکته مغزی، سکته ایسکمیک قلبی، بیماری‌های عروقی و بیماری های کلیوی است.

کاهش فشار خون می‌تواند تعداد سکته‌های مغزی را 35 تا 40 درصد، حملات قلبی را 20 تا 25 درصد و نارسایی قلبی را حدود 50 درصد کاهش دهد.

پروفسور مجید عزتی در این باره می‌گوید: «علیرغم پیشرفت‌های پزشکی و دارویی در طول چند دهه اخیر، متاسفانه پیشرفت جهانی در مدیریت فشار خون کند بوده است و اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به پرفشاری خون، بدون هرگونه درمان مناسبی به زندگی خود ادامه می‌دهند».

او می‌افزاید: «اما موفقیت‌های به دست آمده توسط برخی از کشورها در این زمینه، نشان می‌دهد که اگر سازمان‌های بین المللی و دولت‌ها متعهد به رسیدگی به این عامل اصلی بیماری و مرگ شوند، جلوگیری از فشار خون بالا و بهبود تشخیص، درمان و کنترل آن حتی در کشورهای با درآمد کم و متوسط نیز امکان پذیر است».

در این باره برخی محققان اظهار داشته‌اند: «ما نیاز مبرمی به تغییر وضعیت فعلی و طراحی رویکردهای ابتکاری برای کاهش بار فشار خون در سطح جهانی داریم. در این زمینه، باید استراتژی‌های بهتری را برای افزایش تشخیص و مدیریت، استفاده از مراقبت‌های اولیه و شناسایی روش‌های جدیدی برای مشارکت مردم در مدیریت فشار خون به کار بگیریم».

بر این اساس آن‌ها معتقدند که در این راستا و از دیدگاه مدل پزشکی، بایستی تحولات دیجیتالی مانند نظارت از راه دور، نظارت بر فشار خون در خانه، یادآوری پیامکی برای بهبود پایبندی به کنترل و درمان و سایر مداخلات بهداشتی دیجیتال را برای تشویق رفتارهای سالم به کار گرفت».

گفتنی است این یافته‌های هشداردهنده را نشریه بین المللی و معتبر The Lancet منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا