نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماساژ سنگ داغ و فواید آن

به گزارش سیناپرس، گذشتگان بر این باور بودند که سنگ های داغ موجب آرامش روانی و تمرکز اعصاب می شوند. اکنون این باور به یک شیوه فوق العاده موثر تبدیل شده است و امروزه نیز ماساژ سنگ داغ (Hot stone massage) همانند گذشته به عنوان یکی از جذاب ترین و مفید ترین انواع ماساژ به منظور تسکین درد  بسیاری از بیماری های مفصلی و همچنین تمرکز ذهن و آرامش اعصاب در جهان طرفدار پیدا کرده است.

در ادامه نحوه انجام ماساژ سنگ داغ و چند مورد از فواید این نوع از ماساژ را ذکر می کنیم.

نحوه انجام ماساژ سنگ داغ

در تکنیک ماساژ سنگ داغ معمولا از سنگ های بازالت استفاده می شود زیرا میزان زیاد آهن موجود در سنگ بازالت ضریب جذب، احتراق و گرمای بالا را تضمین می کند. در این نوع ماساژ حدود 40 تا 50 عدد سنگ صاف بازالت را باید در ابعاد مختلف تهیه کرد؛ البته با تعداد کمتر نیز این امر امکان پذیر است.

گرم شدن سنگ ها  نیز حدود 10 دقیقه زمان نیاز دارد. سنگ ها در دمایی بین در دمایی بین 70 تا 80 درجه سانتیگراد و در گرم کننده‌ مخصوص قرار می گیرند.

قبل از استفاده از ماساژ سنگ داغ باید بدن با روغن ماساژ داده شود تا دمای پوست بالا رود و روغن جذب شود. سپس در حین ماساژ، سنگ داغ  روی نواحی مهم و مخصوص بدن چرخانده و فشار داده می شود. همچنین سنگ ها تا مدت زمان مشخصی روی نقاط خاص بدن قرار داده می شوند. در انتهای ماساژ نیز  از سنگ مرمر یخ برای برخی نواحی خاص استفاده می شود که این گرما و سرما تعادل را برای بدن به ارمغان می آورد.

مزیت های ماساژ سنگ داغ

تسکین درد و کاهش تنش‌ های عضلانی: ماساژ  سنگ داغ می ‌تواند درد ناشی از عضلات متشنج، آسیب دیدگی یا سفتی مفاصل را تسکین دهند.

کمک به انعطاف مفاصل: این ماساژ در ایجاد انعطاف‌پذیری به بدن کمک می ‌کند بنابراین ماساژ سنگ داغ به تمامی افرادی که دچار درد مفصل و درد دائمی در مفاصل هستند توصیه می ‌شود.

بهبود گردش جریان خون: گردش خون ضعیف باعث خستگی، تنش عضلات و تجمع مایعات و اسید لاکتیک در عضلات می ‌شود. هنگامی که گردش خون بهبود پیدا کند، اکسیژن بیشتری به عضلات منتقل می‌ شود که درد را تسکین می ‌دهد. در این روش گرمای سنگ ها که روی نقاط ماشه ای بدن قرار گرفته اند به بافت های بدن نفوذ می کنند؛ گرما باعث باز شدن رگ های خونی و بهبود گردش خون می شود.

آرامش ذهنی و رفع استرس: ماساژ سنگ داغ می‌توانند تنش های روحی و روانی را کاهش دهد و با برخی از علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی مقابله کند.

بهبود روند خواب: ماساژ سنگ داغ تاثیر فراوانی بر منظم شدن ساعات خواب دارد و خوابی راحت و با  آرامش را به خصوص در افراد مسن به ارمغان می آورد.

افزایش ایمنی بدن: ماساژ سنگ داغ می‌ تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. طبق مطالعات حتی یک جلسه ماساژ نیز می‌ تواند اثرات مثبت و قابل توجهی روی ایمنی بدن ایجاد کند.

کاهش علائم بیماری‌های خود ایمنی: ماساژ سنگ داغ می ‌تواند شما را از بیماری‌ هایی مانند بیماری فیبرومیالژیا ( fibromyalgia) خلاص کند؛ این بیماری با درد در نقاط مشخص، سختی مفاصل در زمان حرکت، احساس خستگی، اختلال‌ خواب، افسردگی و اضطراب همراه است. طبق مطالعات افراد مبتلا به این بیماری که ماساژ دریافت کرده اند، مقدار کمی از ماده‌ ای که انتقال سیگنال ‌های درد را به عهده دارد را در بدن شان داشتند.

کاهش درد روماتیسم مفصلی: همچنین دیگر مطالعات نشان داده است افرادی که به بیماری آرتریت روماتوئید(روماتیسم مفصلی ) مبتلا هستند می ‌توانند از ماساژ سنگ داغ برای کاهش دردها و قدرت گرفتن بیشتر بدنشان بهره ببرند.

محدودیت های ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ به دلیل دمای شدید سنگ های بازالتی برای همه افراد از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران دیابتی، مبتلایان به نارسایی قلبی، فشار خون، میگرن، صرع و سرطان مناسب نیست. همچنین افرادی که به تازگی جراحی کردند و پوست نازک و ضعیفی دارند نباید از ماساژ سنگ داغ استفاده کنند.

بهره گیری از این ماساژ درمانی برای افرادی که غلظت خونی بسیار کمی( به دلیل مصرف دارو) دارند یا دچار خونریزی هستند یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، سابقه پلاکت خون پایین و لخته شدن خون دارند، اصلا توصیه نمی شود.

همچنین این روش برای افرادی که دچار سوزش پوست یا زخم باز هستند، محدودیت دارد. بهتر است بانوان نیز حتی الامکان در طی دوره قاعدگی از این عمل استفاده نکنند.

گزارش: بیتا اکبری

خروج از نسخه موبایل