نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا تنه درختان صمغ دارد؟

به گزارش سیناپرس،صمغ یا شیره درختان از دیرباز توسط انسان شناخته شده و در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار داشته است. به طور کلی  صمغ درخت، مایعی متشکل از آب ، هورمون ها و مواد معدنی است که بسته به نوع مواد تشکیل دهنده آن از طریق سلولهای آبزی یا آوندهای درخت به سایر بخش ها و ساقه و برگ منتقل می شود. 
صمغ موجود در آوند درختان معمولا حاوی مواد مغذی بوده و از داخل بدنه درخت حرکت کرده تا مواد مورد نیاز را از مناطق غنی درخت ، مانند برگها در مناطق ضعیف تری از قبیل ریشه و تنه منتقل کند. به گزارش سیناپرس، این ماده به طور معمول از طریق سلولهای آوندی حرکت می کند تا قندها ، هورمونها و مواد معدنی را در تمامی اجزای درخت توزیع کند.
البته نوع دیگری از شیره درختان به عنوان شیره زایلم (xylem) یا همان بافت آوندی چوبی شناخته می شود که از طریق سلول هایی به همین نام در داخل تنه درختان حرکت می کند. این نوع شیره درخت دارای هورمون ها و مواد معدنی محلول و البته غیر قندی،  شامل مواد مغذی محیط نیز می شود و بر عکس نوع قبلی صمغ ها، از ریشه به سمت برگ حرکت می کند.

به این ترتیب شاهد هستیم که شیره یا صمغ درختان، نقشی اساسی و بسیار مهم در زنجیره غذایی و حیات گیاهان ایفا کرده و برای سلامت و رشد آن ها ضروری است.
در نهایت به خاطر داشته باشید صمغ درختان برای خود این موجودات مفید بوده و روند تکامل در طبیعت سبب شده تا از آن به عنوان وسیله ای دفاعی در برابر خورده شدن یا حمله حشرات استفاده کنند.

به همین دلیل برخی از درختان دارای صمغ های سمی هستند که  تنها لمس آن می تواند باعث سوختگی ، تاول و ایجاد التهاب در انسان شود. البته این موضوع در مورد همه درختان صدق نکرده و برای مثال  شیره درخت افرا آنقدر ایمن است که در بسیاری از فرهنگ های غذایی جهان آن را مصرف می کنند.

به گزارش سیناپرس، در مجموع توصیه می شود در هنگام مواجه شدن با شیره درختان، کنجکاوی نکرده و بدون داشتن اطلاعات و آگاهی کافی از دست زدن و چشیدن این ماده چسبناک خودداری کنید.

مترجم: زهرا همراز
منبع: howitworksdaily

خروج از نسخه موبایل