نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سامان دهی فرهنگی و اخلاقی فضای مجازی ضروری است

به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان، غلامرضا قجاوند دکتری سیاست گذاری فرهنگی، با اشاره به مزیت های فرهنگی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار کرد: طرح صیانت از حقوق کاربران درفضای مجازی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، در حوزه های مختلف مخالفین و موافقین جدی دارد. این قانون هم یک قانون بشر ساخته است و هر قانون بشر ساخته ای، خالی از ایراد نخواهد بود، به هر حال این قانون ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و… دارد.

وی با توجه به تخصص خود تنها به ابعاد فرهنگی موضوع پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری بارها در رابطه با وضعیت فرهنگی کشور ابراز نگرانی واز واژه ولنگاری فرهنگی استفاده کردند و فرمودند:" امروز ارزش فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است"، به عنوان یک کارشناس فرهنگی می‌گویم، این ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی بسیار پررنگ تراست واین بیان رهبر، به صورت واضح وشفاف تبیین کننده اهمیت فضای مجازی است.

این فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت فضای مجازی افزود: اکنون به قدری فضای مجازی در زندگی افراد پررنگ است که واژه مجازی دیگر مناسب نیست، و متخصصان بیشتر از کلمه سایبر استفاده می کنند، در واقع فضای مجازی پررنگ‌تر از واقعیت شده، به عنوان مثال اگر زمانی که اعضای یک خانواده درفضای مجازی  صرف می کنند را با میزان زمانی که آنها به صورت چهره به چهره صرف ارتباط موثر با یکدیگرمی کنند، مقایسه کنید متوجه خواهید شد که زمان صرف شده درفضای مجازی بسیار بیشتراز زمان صرف شده برای ارتباطات درون خانواده است، یعنی فضای مجازی پر رنگ تر شده است لذا این فضا باید در یک چارچوب مشخص پیش برود.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به هنجار شکنی های اخیرچند دختر نوجوانان دراصفهان بیان کرد: دادستان اصفهان یکی از دلایل هنجارشکنی این دختران نوجوانان اصفهانی را دسترسی آزاد فرزندان به فضای مجازی دانسته اند، مابرای اقلام فرهنگی مانند کتاب، فیلم و… رده بندی سنی مشخص کرده ایم ولی فرزندان ما با هرسن و جنسیتی به راحتی به تمامی محتواهای فضای مجازی دسترسی دارند که این اصلاً صحیح ومعقول نیست و باید قانونمند شود و در این کلام باید به این جمله استناد کرد که حتی قانون بد هم از بی قانونی بهتر است. فضاهای مجازی که بدون قانون و بدون مسئولیت پذیری شبکه های اجتماعی پیش برود درست نیست و تبعات منفی و آسیب های بسیاری را متوجه حوزه فرهنگی اجتماعی و اخلاقی جامعه وخانواده کرده است.

وی اظهار داشت: جامعه بشری بعد از انقلاب صنعتی و مدرنیته دو جنگ جهانی پشت سر گذاشته، که حاصل مدرنیته و تکنولوژیک شدن و توسعه منهای "اخلاق" است، به طوری که با استفاده از تکنولوژی روز و ابزار مدرن، فاجعه های بسیاری رخ داد. در مورد رسانه های اجتماعی و فضای مجازی هم همین بحث پیش رو است، یعنی استفاده از این فناوری ها بدون رعایت اخلاق و آموزش نحوه استفاده صحیح توسط کاربران، وضعیت فرهنگی اجتماعی واخلاقی را به قهقرا سوق می دهد وماباید درکنارهرفناوری، فرهنگ استفاده درست ازفناوری را هم آموزش دهیم و این درست همان چیزی است که مورد غفلت واقع شده است.

این محقق حوزه فرهنگی افزود: در رابطه با علت جنگ های جهانی بعدی اظهار نظرهای زیادی شده است، برخی می گویند جنگ های جهانی بعدی بر سر "انرژی" است و جنگ نفت شکل خواهد گرفت، عده ای دیگر اعتقاد دارند چنگ جهانی بعدی  بر سر آب در کشورهاست، که این ممکن است با شرایط خشکسالی وکم آبی بسیاری ازکشورها، مملوس و قابل درک باشد اما نظریه های دیگر می‌گوید جنگ جهانی بعدی، جنگ جهانی" انگاره و ایده ها" است.

قجاوند متذکر شد : در جنگ‌ ایده ها کسی برنده خواهد بود که رسانه غالب و برتر را داشته باشد، زیرا در این جنگ اقناع وهژمونی اولویت اول را دارد و رسانه های اجتماعی جای خود را به عنوان رسانه های گرم وتعاملی بازکردند اما مدیریت آن یک ضرورت است و بخشی از این مدیریت، تعریف و اجرای قانون نظارت بر رسانه ها و پیام رسان ها است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا
 

خروج از نسخه موبایل