عنکبوت‌های مارخوار

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، گونه‌ای از عنکبوت‌های ماده و پشت قرمز استرالیایی وجود دارد که صرف نظر از پاهایشان، دارای جثه‌ای به اندازۀ یک آب نبات هستند. با این حال، آنها قادرند طعمه‌های نسبتاً بزرگ مانند مارهای قهوه‌ای شرقی که جز سمی‌ترین مارهای جهان هستند را از بین ببرند. عنکبوت پشت قرمز می‌تواند با تارهای درهم‌تنیده، آشفته و بلند خود که بر روي زمين آویزان است، یک مار را به سرعت به دام بیاندازد و قبل از وارد کردن نيش سمّي و کشندۀ خود، قرباني در حال تلاش را با این نخ‌های ابريشمي بسیار چسبنده هلاک کند.

مارتین نیفِلر، زیست‌شناس عنکبوتیان از دانشگاه بازل در سوئیس می‌گوید: "از نظر من عنکبوت‌های کوچک و پشت قرمز استرالیایی که می‌توانند مارهای قهوه‌ای را از بین ببرند، بسیار جذاب، اما تا حدودی ترسناک‌اند!"

اما قرمزپوش‌ها تنها عنکبوت هایی هستند که اشتهای خوردن مار را دارند. به گفتۀ نیفلر و گیبونز از دانشگاه جورجیا در آتن، حداقل 11 خانوادۀ مختلف از عنکبوت‌ها از مارها تغذیه می‌کنند. در مجموع، این تیم به تحلیل و تجزیۀ 319 گزارش در مورد مکان زندگی این نوع عنکبوت در سراسر جهان پرداخته است.

بیشتر گزارش‌ها مربوط به استرالیا و ایالات متحده است، اما این عنکبوت در هر قاره‌ای به جز قاره جنوبگان زندگی می‌کند.

 

مترجم: طیبه جعفری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا