جهان را با گیاهخواری نجات دهیم

به گزارش سیناپرس به نقل از independent، با افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید فجایع محیط زیستی، محققان روی تأثیر رژیم غذایی بشر و تشدید این اتفاقات تحقیقاتی را انجام داده اند. یکی از مهم ترین پروژه های انسانی، کشاورزی است. از اواخر عصر یخبندان که حدود 11 هزار سال پیش رخ داده، بشر به کشاورزی روی آورده تا برای توسعه رفاه هر چه بیشتر زندگی خود از آن استفاده کند. 

طی میلیون ها سال، پیشرفت های تدریجی در عرصه فناوری های کشاورزی، دسترسی به موادغذایی فراوان را ایجاد کرده و در نتیجه بستر لازم را برای ایجاد و رشد نخستین تمدن ها و جوامع را فراهم می کند. این روند با انقلاب صنعتی تسریع شد و طی دو قرن گذشته، فناوری های کشاورزی به سرعت پیشرفت کردند.

جنگل زدایی، استفاده از آفت کش های کشنده، صید بی رویه، مزارع تک کشت عاری از حیات وحش، بیماری های واگیردار حیوانات که خطری برای انسان ها ندارند، تخریب خاک و گازهای گلخانه ای نامرئی که توسط دام ها در محیط آزاد می شود، همگی از جمله مواردی هستند که مصرف کنندگان در صورت تمایل می توانند با آن دست و پنجه نرم کنند. 
از این رو، در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 21 بسیاری از افراد رفتارهای تغذیه ای متفاوتی را پیش گرفتند. بررسی ها نشان می دهد که تعداد افراد گیاهخوار در بریتانیای کبیر بین سال های 2014 و 2019 حدود 4 برابر شده است. در سال 2019 حدود 600 هزار گیاهخوار در این کشور زندگی می کردند که 16/1 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دادند. با وجود پایین بودن این آمار، اما این رقم بیانگر رشد چند برابری گیاهخواران نسبت به 150 هزار نفر یا 25/0 درصدی جمعیت انگلیس در سال 2014 است.

به گزارش سیناپرس، در سال جاری، 500 هزار نفر در دنیا در کمپین گیاهخواری ثبت نام کرده اند که در مقایسه با دو سال قبل 2 برابر شده است. در این میان، افرادی که خود را گیاهخوار و ماهی خوار تلقی می کنند به حدود 15 درصد جامعه انگلیس می رسند. 

ماهی خواران غیر از گوشت ماهی، هیچ گوشت دیگری را نمی خورند؛ این افراد 6 درصد جامعه را تشکیل می دهند. در این میان، 61 درصد جامعه اعلام کرده اند که همه چیزخوار هستند. 

در حالی که از دیرباز وجود حیوانات به عنوان یکی از منابع غذایی برای انسان مهیا بوده، در حال حاضر نگرانی های جدیدی در مورد اثرات گسترده تر این منابع غذایی بر محیط زیست و بحران آب و هوای جهان به دلیل چگونگی تولید، حمل و نقل، بسته بندی و فروش موادغذایی وجود دارد. 
سال هاست که انتشار تصاویر حیواناتی که در کشتارگاه ها کشته می شوند تا به عنوان منابع غذایی به دست انسان ها برسند، اعتراض هایی را علیه مصرف گوشت به دنبال داشته اما به تازگی این نگرانی ها در مورد محیط زیست هم مطرح شده و بیش از گذشته مردم جهان را به سوی گیاهخواری سوق داده است. 

به گزارش سیناپرس، بررسی های سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل نشان می دهد که گوشت قرمز و مواد لبنی 5/14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای دنیا را تشکیل می دهند که با آلودگی تمام خودروها، هواپیماها و تمام انواع حمل و نقل برابری می کند. از تمام پستانداران کره زمین، 96 درصد از آنها دام ها هستند. در همین حال، از آغاز بشریت، گونه های انسانی با مصرف گوشت دام ها باعث از بین رفتن 83 درصد از حیوانات وحشی و نیمی از گیاهان شده اند. برای تولید گوشت قرمز حدود 82 درصد از زمین های کشاورزی جهان مورد استفاده قرار می گیرند و مسئول تولید 60 درصد از گازهای گلخانه ای کشاورزی است. 

به طورکلی، حدود 30 درصد از تمام زمین های جهان که عاری از یخبندان هستند، برای کشت و کار و کاشت انواع میوه ها و سبزیجات به کار می روند که خوراک طیور، خوک ها و گاوها می شوند که در نهایت انسان از آنها تغذیه می کند.

میلیون ها گوسفند با چریدن در زمین های ناهموار مانند بلندی های انگلیس نه تنها تولید متان می کنند بلکه از شاخه های گیاهان هم تغذیه می کنند که مانع از تجدید جنگل ها و بازگشت تنوع زیستی می شود. 

دانشمندان برای نجات کره زمین عنوان کرده اند که خودداری از مصرف گوشت قرمز و فرآورده های لبنی از رژیم غذایی بهترین راهکاری است که یک فرد می تواند برای نجات محیط زیست و مقابله با بحران های آب و هوایی و تنوع زیستی انجام دهد.

انجام برخی تحقیقات شاخص از سوی دانشگاهیان دانشگاه آکسفورد در سال 2018 نشان می دهد که کاهش و قطع مصرف گوشت قرمز و فرآورده های لبنی از رژیم غذایی روزمره می تواند ردپای کربن تولید شده در بدن افراد را بر اثر مصرف موادغذایی تا 73 درصد کاهش دهد.به گزارش سیناپرس، چنانچه هر فردی در طول شب از خوردن این غذاها امتناع کند، استفاده از زمین های کشاورزی در جهان تا 75 درصد کاهش می یابد که مساحتی معادل وسعت آمریکا، چین، استرالیا و اتحادیه اروپا را دربرمی گیرد. 

این اقدام نه تنها تولید گازهای گلخانه ای را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، بسیاری از زمین هایی را که به بخش کشاورزی اختصاص داده شده اند، آزاد می شود و یکی از عوامل اولیه انقراض عظیم حیات وحش می شود. 

در کشوری که بیش از 90 درصد مردم آن از فرآورده های حیوانی مصرف می کنند، تغییر یک شبه این عادت و تغییر به گیاهخواری امکان پذیر نیست. دانشمندان برای این حرکت، از مردم خواسته اند که مصرف گوشت قرمز و لبنیات را در رژیم غذایی کاهش دهند. همین تغییر سبک تغذیه، شیوه اصلی برای کاهش تغییرات آب و هوایی و تخریب زیبس محیطی است. 

کاهش مصرف و تولید گوشت قرمز و مواد لبنی برای دستیابی به اهداف زیست محیطی الزامی است و این مسئله  به ویژه در اقتصاد کشورهایی با درآمد بالا از قبیل انگلیس، آمریکا، استرالیا و اتحادیه اروپا با سابقه مصرف بالای گوشت قرمز و مواد لبنی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

میزان فعلی مصرف این دو فرآورده دامی به ویژه در کشورهای پردرآمد به حدی بالاست که در منبع اصلی تولید گازهای گلخانه ای به شمار می روند. میزان مصرف بالای این فرآورده ها فواید بسیاری به دنبال دارد. محققان بر این باورند که گرایش به مصرف غذاهای گیاهی به طور چشمگیری ابتلا به بیماری های مرتبطی با رژیم غذایی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سکته مغزی و سرطان های خاص را کاهش می دهد. 

گزارش:ندا اظهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا