ترس از عود مجدد سرطان پروستات برای درمان شدگان

سطح تحصیلات این افراد، سال‌ها بعد از برداشتن پروستات، علائم عود این سرطان و درمان‌های فعلی، عوامل پیش بینی کننده‌ای برای این سرطان هستند. این تحقیق به صورت آنلاین، توسط سایت Wiley در مجله Cancer که انجمن سرطان آمریکا آن را مورد بررسی قرار داده، انتشار یافته است. 

در این تحقیق، 2417 نفر بازمانده‌ای که پروستات خود را برداشته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد هفت سال بعد از جراحی، پرسشنامه‌ای را به صورت متوسط تکمیل و نه سال بعد از آن، پرسشنامه دیگری را نیز پر کردند. براساس پاسخ‌های داده شده،6.5 و 8.4 درصد از بیماران به ترتیب در ارزیابی اولیه و ثانویه، ترس خود از FCR را نشان داده بودند.
FCR بالا در ارزیابی اولیه، قوی ترین پیش بینی کننده ترس از عود مجدد این سرطان در نه سال بعد است. سایر مواردی که FCR را در ارزیابی بعدی پیش بینی کردند، به صورت زیر هستند:
•    تحصیلات پایین تر
•    سال‌ها بعد از جراحی سرطان پروستات
•    علائم عود این سرطان در سال‌های اولیه بعد از درمان
•    درمان فعلی این سرطان
•    عصبانیت و  اضطراب

براساس گفته دکتر والنتین مایسنر، نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه فنی مونیخ: به دلیل اینکه ترس از عود مجدد سرطان پروستات، حتی سال‌ها بعد از تشخیص و درمان بازماندگان، برای این افراد نوعی تهدید به حساب می آید، افراد متخصص در این حوزه باید بیمارانی که در معرض خطر روانی این بیماری هستند را شناسایی و مراقبت‌های اجتماعی و روانی مناسبی را برای این بیماران ارائه دهند. زیرا FCR باعث می‌شود که در کیفیت زندگی  و سلامت روانی این بیماران، محدودیت‌هایی را ایجاد کند. 

براساس مطلب دیگری که در این تحقیق نوشته شده است: این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعه‌های ثبت شده به عنوان تجزیه و تحلیل طولانی مدت FCR است. نویسندگان اصلی این مقاله، توصیه کردند که باید تحقیقات بیشتری در این راستا انجام بگیرد.

 

مترجم: مینا رضایی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا