ادامه فعالیت،شرط اعطای جوایز و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت :یکی از تغییرات مهم آیین نامه جدید اعطای جوایز به نخبگان،شرط تداوم فعالیت است و فرد صاحب استعدادبرتر نمی تواند تنها به دلیل موفقیت در یک آزمون و یا رقابت علمی به صورت مادام از تسهیلات ارایه شده برخوردار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، غلامعلی منتظر معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان ضمن تشریح ویژگی های فرد نخبه و صاحب استعدادبرتر، افزود: اثرگذاری فرد نخبه باید مورد تایید جامعه تخصصی خود باشد به همین دلیل بنیاد معتقد است اعضای هیات علمی دانشگاه همگی متخصص هستند اما الزاماً نخبه محسوب نمی شوند.
منتظر تصریح کرد: دورنمای بنیاد ملی نخبگان شناسایی، حمایت و هدایت مستعدان برتر برای رسیدن به اثرگذاری بی بدیل در جامعه تخصصی و در نهایت به دست گرفتن مدیریت تحولات کشور در سال های آینده است.
وی با اشاره به اینکه جایزه تحصیلی از سال 86 به افراد مورد تائید بنیاد اعطا شده است، گفت: پیش از این جوایز تحصیلی، غالباً به صورت کمک هزینه های مالی اعطا می شد و بنیاد ملی نخبگان راساً شناسایی افراد و پرداخت جوایز را به عهده داشت. به همین دلیل هیچ ارتباط مستقیمی بین بنیاد و دانشگاه ها که مرجع اصلی تربیت دانشجویان هستند، وجود نداشت. از سال 93 بنیاد با هدف پررنگ کردن نقش دانشگاه، شناسایی مستعدان برتر را در چارچوب مقررات بنیاد ملی نخبگان به دانشگاه واگذار کرد.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تغییرات اعمال شده در آیین نامه جایزه های تحصیلی، اظهار داشت: در ذیل تغییرات انجام شده تلاش شده است فرد بداند داشتن استعدادبرتر یک نعمت تعهدآور است و نه یک مزیت توقع آفرین، به عبارت دیگر صاحب استعدادبرتر به دلیل برخورداری از هوش و توانایی بالاتر نسبت به دیگران، مسئولیت بیشتری در قبال جامعه خود دارد.
وی با بیان اینکه چهار جایزه آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگ برای دانشجویان صاحب استعدادبرتر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در دوره کارشناسی، جایزه فرهنگ پررنگ تر است چرا که در این مقطع انتظار فعالیت پژوهشی زیادی از دانشجو نیست. البته دانشجوی کارشناسی نیز می تواند با شرکت در برنامه های متعدد مانند برنامه های جمعه کارآور (استارتاپ ویکند) مهارت های کارآفرینی را در خود تقویت کند.
منتظر خاطرنشان کرد: تمام اعتبارهای پرداختی به دانشجویان در ازای فعالیت دانشجویی پرداخت می شود تا علاوه بر جلوگیری از پرداخت پول بی تکلف، مستعدبرتر بداند هوش برتر او تعهدآور است. امکان برخورداری از بیمه تکمیلی نیز برای دانشجویان صاحب استعدادبرتر در هر سه مقطع در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در دوره کارشناسی ارشد جایزه پژوهشی بیشتر می شود، اظهار داشت: در سال تحصیلی 1394-95 اعتبارهای آموزش یاری و پژوهش یاری فقط در ازای قرارداد با دانشگاه به افراد پرداخت می شود. فعالیت دانشجو باید در دانشگاه و زیر نظر استاد راهنما و یا مدیر گروه باشد. به این ترتیب با تخصیص دانشجوی خوب به استاد از استاد هم حمایت می شود.
منتظر در ادامه خاطرنشان کرد: افراد از بین سه جایزه آموزش یاری، پژوهش یاری و فن یاری تنها می توانند از یکی استفاده کنند و از بین دو جایزه هسته پژوهشی و هسته فناوری نیز می توانند از یکی برخوردار شوند. ضمن اینکه در صورت بهره مندی از یکی از تسهیلات آموزش یاری، پژوهش یاری، فن یاری و یا فرصت مطالعاتی فرد تا مدت استفاده از تسهیل مذکور از بیمه اشتغال نیز برخوردار می شود.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه طبق شیوه نامه جایزه های تحصیلی، دانشگاه های برتر کشور از سهمیه ای خاص برخوردار هستند، اظهار داشت: دانشجو برای مشمول شدن باید حداقل امتیاز مذکور در شیوه نامه را کسب کند که البته این حداقل امتیاز متناسب با سطح علمی هر دانشگاه تعیین می شود و از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. به جز سهمیه دانشگاه های برتر، هر استان سهمیه جداگانه ای نیز دارد که این سهمیه در اختیار بنیادهای نخبگان استانی قرار دارد البته سهمیه دانشگاه آزاد در اختیار خود دانشگاه است و جزو این سهمیه محسوب نمی شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در پایان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های دیگر دستگاه ها، گفت: بنیاد علاوه بر گسترش تعامل با وزارتخانه ها و نهادهای دیگر در صدد است زمینه همکاری با خیرین را نیز فراهم کند تا بتواند از توانمندی آنان نیز در تحقق اهداف بنیاد بهره مند شود.
نشست تشریح آیین نامه جایزه های تحصیلی دانشجویان صاحب استعدادبرتر با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، جمعی از روسای بنیادهای استانی و معاونان دانشگاه های مادر شهرهای اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا