ارتباط نوسانات وزن با بیماری کلیه

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، شاخص های توده بدنی گوناگون منجر به خطرات بیشتری برای ایجاد بیماری های قلبی عروقی در جمعیت عمومی می شود. با توجه به اینکه بیماری های قلبی عروقی، دلیل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به CKD هستند، تیمی با رهبری دونگ کی کیم، سهون پارک و کیونگدو هان که همگی دکترای پزشکی هستند، این موضوع را بررسی کردند که آیا شاخص های توده بدنی گوناگون ممکن است بر تشخیص بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه تأثیر بگذارد یا هیچ تأثیر خاصی ندارد.

این تحقیق با 84 هزار و 636 بیماری که به CKD مبتلا بودند و در پایگاه داده ملی غربالگری سلامت در کره جنوبی لیست شده بودند، انجام گرفت. در طول 4 سال پیگیری ، 6 درصد از افراد جان خود را از دست دادند، 4 درصد از درمان های جایگزین کلیوی مثل دیالیز استفاده کردند، 2 درصد از بیماران، دچار حمله قلبی شدند و 3 درصد دیگر، سکته مغزی کردند. 

به صورت کلی، در مقایسه با اشخاصی که کمترین تنوع را در شاخص توده بدنی خود دارند، افرادی که دارای شاخص توده بدنی گوناگونی هستند، 66 درصد بیشتر در معرض مرگ قرار می گیرند.

در ادامه 20 درصد از این بیماران به درمان های جایگزینی کلیه نیاز دارند و 19 درصد از این افراد، در معرض حمله قلبی و 19 درصد دیگر، بیشتر در معرض سکته مغزی هستند. 

براساس گفته دکتر کیم از بیمارستان دانشگاه ملی سئول: این مطالعه نشان داده است که افرادی که به اختلال عملکرد کلیه با شاخص های نوسانی در توده بدنی خود مبتلا هستند، بدون در نظر گرفتن شاخص توده بدنی شان، در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی یا مرگ هستند. 

وی در ادامه افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه باید به نوسان های وزن خود توجه کنند و افرادی که دارای نوسانات گوناگونی در وزن خود هستند، امکان دارد از غربالگری مناسب و مدیریت کردن عوامل خطرناک برای جلوگیری از ابتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی یا پیشرفت اختلال در عملکرد کلیه خود به راحتی بهره ببرند.

نتایج این مطالعه در زیرگروه ها نیز براساس روند مثبت و منفی BMI در طول دوره ارزیابی مربوطه بسیار مشابه بود. علاوه بر آن تغییراتی که در بعضی از اجزای سندرم متابولیک انجام گرفته، به طور قابل توجهی با تشخیص بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه ارتباط داشته است.

همچنین افرادی که اجزای سندروم متابولیک بیشتری را با تنوع بالا دارند، تشخیص بیماری شان بدتر است.

 

مترجم : مینا رضایی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا