تولید دستگاه جدید مراقبت از نوزادان نارس

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مِدتک، زایمان زودرس یک مشکل بزرگ در سراسر جهان است، به گونه‌ای که از هر ده نوزاد، یک نوزاد به شکل نارس به دنیا می‌آید. در حال حاضر، نوزادان متولد شده بین 24 تا 37 هفته در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نگهداری و رشد قلبی و تنفسی آنها با کمک دستگاه انکوباتور کنترل می‌شود.

این دستگاه برای نوزادانی که خیلی زودتر از موعد یا در زمان کمتر از 28 هفته متولد می‌شوند، مناسب نیست. در این سن، اندام‌ها و به ویژه ریه‌ها هنوز به اندازه کافی رشد نکرده‌اند تا بتوانند خارج از رحم و حتی با کمک دستگاه انکوباتور فعالیّت کنند. در رحم مصنوعی طراحی شده با نام «انکوباتور ./2»، نوزادان بسیار نارس در یک محیط مایع نگهداری می‌شوند تا وضعیت طبیعی رحم تا حد امکان شبیه‌سازی و احتمال رشد بهتر نوزاد فراهم شود.

رحم مصنوعی همچنین دارای یک جزء مهم نرم‌افزاری است: در دستگاه انکوباتور جدید، حسگرها مراحل اولیۀ رشد نوزاد را کنترل می‌کنند. این شرکت نوپا علاوه بر توسعۀ چنین دستگاهی، به دنبال کاربرد «فناوری دوقلوی دیجیتال» است که از الگوهای ریاضی، داده‌های اندازه گیری شدۀ موجود و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این عمل به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم پزشکان را در تصمیم‌گیری‌ها مشاوره داده و کمک کنیم.

بخش دیگری از این تحقیق نیز در زمینه آموزش آدمک‌های سه بعدی توسعه یافته است. این آدمک‌های فیزیکی را می‌توان با الگوی دوقلوهای دیجیتالی مرتبط ساخت تا چگونگی واکنش نوزادان واقعی به مراقبت و آموزش پرسنل پزشکی را شبیه‌سازی کرد. انتظار می‌رود ساخت اولین نمونه از این رحم مصنوعی در سال 2024 پس از انجام آزمایشات بالینی و مراحل صدور گواهینامه محقق گردد.

 

مترجم: طیبه جعفری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا