پلاک های هوشمند پستی در اصفهان چه ویژگی هایی دارند؟

علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در خصوص پلاک های جدید شهر و کدپستی هوشمند شهری استان اصفهان اظهار کرد: با اداره پست دو  تفاهم‌ نامه‌ برای نصب پلاک و کدپستی، به منظور اختصاص کدپستی و پلاک پستی در زمان صدور پروانه ساخت امضا شده است، تفاهم نامه نخست اختصاص کدپستی به منازل موجود است، اما تفاهم ‌نامه دوم  تکمیل کننده پروژه برای آینده پلاک ‌های شهر منعقد شده است، یعنی شهروندان هنگام دریافت پروانه کد پستی را دریافت خواهند کرد. 

حمیدرضا رضایت، معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان اظهار کرد: جلسات متعددی برای اجرای این پروژه در سال های گذشته برگزار شد که خوشبختانه به نتیجه رسید و از اواخر سال 99 این پروژه در منطقه هشت شهرداری اصفهان آغاز شد، یک میلیون و 400 مکان را در دیتابیس کدپستی خود در شهر پیش بینی کرده ایم و با توجه به اینکه برای هر ساختمان یک پلاک در نظر گرفته شده است، 750 قطعه پلاک برای شهر اصفهان مورد نیاز است. 

وی افزود: طراحی جدید پلاک های کدپستی به صورت کد QR  روی پلاک ها حک می شود، و هزینه های اجرای پروژه را تا 50 درصد کاهش می دهد، قبلاً برای نصب پلاک ها برای هر واحد ساختمانی یک پلاک تولید و درب منازل نصب می شد اما اکنون با توجه به چاپ کد QR  روی پلاک و چاپ پلاک برای هر ساختمان، هزینه های پروژه کاهش پیدا خواهد کرد. 

معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان بیان کرد : پروژه تکمیل کننده نصب پلاک هم در دست بررسی و مطالعات است که تفاهم نامه ای در راستا برای شهرداری اصفهان ارسال شده و تخصیص کد پستی به مکان های جدید که در حال احداث هستند در این تفاهم نامه دیده شده تا در زمان صدور پروانه ساختمانی پلاک کدپستی به مکان ها اختصاص داده شود، با این کار، کدپستی در دیتابیس شهرداری موجود است و همزمان با ساخت پلاک می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. 

حمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اظهار کرد: پلاک های دارای  کد QR  در چهار محله منطقه 8 نصب شده است، بدین منظور که هفت هزار پلاک تولید و 5 هزار پلاک نصب شده است. 

وی افزود:  با توجه به اولویت بندی نصب پلاک ها  ابتدا در منطقه هشت وسپس  در مناطق 10، 12، 14، 7، 4 و 6 تا پایان سال صورت می گیرد، مناطق 12 و 14 در مرحله انتخاب پیمانکار است، از طرفی با محدودیت مجری روبرو هستیم چراکه پیمانکار باید با شهر اصفهان آشنایی داشته باشد.   

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان بیان کرد: این اقدام شامل مرحله صحت سنجی اطلاعات نیز هست، امروزه استفاده از اطلاعات مکانی و سرویس‌های مکان مبنا در فعالیت‌های شهری و ارائه خدمات به شهروندان به طور چشمگیری رو به افزایش است و بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و خدمات شهر وابسته به وجود و به‌کارگیری اطلاعات مکانی و توصیفی پلاک‌های پستی ساختمان‌ها است. 

وی اعلام کرد: با همکاری سازمان زیباسازی، سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت خدمات شهری، شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه و اداره کل پست استان اصفهان، عملیات برداشت و به‌روزرسانی بانک اطلاعات کدهای پستی در محل، همراه با تولید و نصب پلاک‌های آبی و پستی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان آغاز شده است،  از جمله مزایای استفاده از پلاک هوشمند کد پستی (QR)، کاهش هزینه‌های اجرایی، آنلاین بودن و قابلیت به‌روزرسانی اطلاعات پلاک، قابلیت خوانش QR روی پلاک از فاصله ۱.۵ متری، استفاده در خدمات اورژانسی و حوادث و قابلیت نمایش موقعیت مکانی ملک روی نقشه به شمار می‌آید. 

ابطحی اضافه کرد: پیش بینی قابلیت ارسال موقعیت مکانی دقیق با اسکن بارکد مندرج روی پلاک‌های پستی به سامانه‌های مکان‌مبنا از جمله فروشندگان کالا و خدمات و تاکسی‌های اینترنتی و پیش‌بینی قابلیت استفاده در همه سامانه‌هایی که به نحوی از طریق موقعیت‌های مکانی در حال سرویس دهی به شهروندان است از دیگر مزایای پلاک‌های هوشمند جدید به شمار می‌آید. 

وی ادامه داد: همچنین بارکدهای پستی (QR code) حاوی اطلاعات کدهای پستی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری با قابلیت به‌روزرسانی است، امکان ارائه اطلاعات شهرداری مورد نیاز شهروندان نظیر کد نوسازی و خدمات مرتبط با آن، ارائه اطلاعات نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و دوچرخه، نمایش نشانی پستی صحیح ملک بر اساس آخرین وضعیت بانک اطلاعاتی مرتبط با اسامی به‌روز معابر و اطلاعات توصیفی اداره پست، نیاز نداشتن به تعویض فیزیکی پلاک نصب شده در صورت ایجاد تغییرات در عرصه و اعیان هر ملک از دیگر مزایای این پلاک های جدید است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا