کرونا و کاهش اهدای خون در اصفهان

دکتر فتوحی رئیس سازمان انتقال خون اصفهان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اصفهان همزمان با روز ملی اهدای خون اظهار کرد: میانگین اهدای خون در استان اصفهان از هر هزار نفر 23 نفر است که البته به دلیل شرایط کرونایی در دنیا، اهدای خون در همه کشورهای جهان دچار کاهش تا 50 درصد اما سهم اصفهان از این کاهش تنها حدود 8 درصد است.

فتوحی گفت: در وضعیت موجود با اینکه اهدای خون در استان با کاهش مواجه شده اما با مدیریت منابع و همکاری مردم در اهدای خون وضعیت استان در این زمینه قابل قبول است که البته برای رسیدن به وضعیت مطلوب به همیاری هم استانی ها در اهدای خون برای بهبود شرایط نیاز است.

وی در ادامه درباره ی نسبت جنسیتی اهدا کنندگان افزود: به دلیل باورهای نادرست تنها سه درصد اهدا کنندگان خون در استان زنان هستند اما آن ها باید بدادنند که آزمایشهای لازم برای بانوان اهدا کننده به طور ویژه و دقیق انجام می شود، به طور مثال با اینکه آزمایش هموگلوبین خون برای اهدا کنندگان در شرایط خاص انجام می شود اما این آزمایش برای بانوان اهدا کننده الزاماً انجام می شود و یا در صورت تشخیص کم خونی بانوان، نه تنها اهدای خون پذیرفته نمی شود بلکه در مواردی از سوی سازمان انتقال خون به این بانوان قرص آهن نیز داده می شود.

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان درمورد خون های اهدا شده در استان اشاره کرد: تقریباً همه خون های اهدایی در استان استفاده می شود که البته در چند سال اخیر استان اصفهان به شبکه کشوری انتقال خون پیوست و بر پایه این تعهد، گاه بخشی از خون های اهدایی به استان های دیگر ارسال شده و در مواردی خاص هم در پوشش این شبکه کشوری، استان اصفهان از استان های دیگر کمک گرفته است.

وی تأکید کرد: مراکز اهدای خون در استان و همچنین شهر اصفهان کافی نیست، به ویژه در جنوب و جنوب غربی اصفهان نیاز به پایگاه هایی در این زمینه وجود دارد که با بودجه بیشتر و حتی کمک خیرین می توان مشکل کمبود پایگاه ها را حل کرد.

فتوحی در ادامه گفت :حدود 80 درصد مراجعه کنندگان برای اهدا از غربال اولیه می گذرند و می توانند خون اهدا کنند و از میان حجم خون های دریافت شده بیش از نود درصد از آن قابلیت استفاده را دارد. 

وی درباره مشاوره و حمایت از کسانی که در غربالگری، بیماری خونی آنها مشخص می شود تصریح کرد: سازمان پس از تشخیص بیماری های خونی مانند ایدز، هپاتیت و … به اهدا کننده اطلاع رسانی کرده و با معرفی آن ها به مراکز درمانی خاص، در روند درمان آنها نیز مشارکت دارد.
رئیس سازمان انتقال خون اصفهان در مورد تکنولوژی غربالگری خون های اهدایی اشاره کرد: خوشبختانه سازمان از تکنولوژی استانداردی در این زمینه برخوردار است که نسبت به میانگین جهانی رتبه ی بالایی دارد. 

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان در پایان درباره عمل انسان دوستانه اهدای خون تأکید کرد: در اهدای خون جنبه انسان دوستی و ایثار والایی وجود دارد که تا جای ممکن نباید حتی در گفتار به جنبه های مادی و شخصی این عمل پرداخت. همچنین مردم گرامی اطمینان داشته باشند که کلیه فعالیت های سازمان مطابق با دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می شود و نگرانی های کرونایی نباید عامل بی توجهی به این عمل انسانی شود.

 

گزارش: وحید طهماسبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا