پرواز پتروسارها دقایقی پس از تولد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان و به نقل از ساینس نیوز، پتروسارها گروهی از خزندگان پرنده بوده اند که در زمان های بسیار دور وهمزمان با دایناسورها می زیستند. قدمت این خزندگان بالدار به دوره های زمین شناسی تریاسه تا کریاسه  بر می گردد که حدود 228 تا 66 میلیون سال پیش می باشد.

پژوهشگران درباره نخستین روزهای حیات این موجودات، ‌اطلاعات نسبتا اندکی دارند. آنها به درستی نمی دانند آیا نوزادان این خزنده توانایی پرواز و اوج گرفتن داشته اند یا تنها قادر بوده اند بال هایشان را به آرامی حرکت دهند. با این وجود، مکاشفات جدید حاصل از مطالعه سنگواره ها چون یافتن غشای پرواز بر روی بالهای جنین پتروسار و اینکه پتروسارهای جوان قبل ازبلوغ، توانایی پرواز تا مسافت های دور را داشته اند ، به استقلال یا همان بلوغ زودرس این خزندگان اشاره دارد.

کوین پادین، دیرینه شناس دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گوید: به احتمال قریب به یقین پتروسارهای نوزاد علاوه برتوانایی حرکت بال ،اوج هم می گرفته اند.

استخوان های قوی، توده ماهیچه ای مورد نیاز برای ماندن در هوا  به مدت طولانی و فیبر محکمی از جنس کراتین در غشای بال ها مشابه پوشش پر در پرندگان ، سه عامل اصلی برای پرواز محسوب می شوند. حال آنکه اطلاعات پژوهشگران درارتباط با دو مورد آخر بسیار اندک است.

بنابراین، پژوهشگران با مطالعه و مقایسه مقیاس بال پتروسارها در حالت جنینی، پس از تولد و بزرگسالی به بررسی مواردی چون طول بال ها، قدرت استخوان های بال و میزان توانایی حمل بار پرداختند. بیشتر توجه آن ها معطوف به استخوان عضله در یکی از بال ها بود. این استخوان در عضوی از بدن قرار دارد که پتروسارها برای پرواز و اوج گرفتن از آن بهره می برده اند. این استخوان در خصوص توانایی پتروسارها برای خیزش از زمین اطلاعات مهمی در اختیار پژوهشگران قرار داد.

پژوهشگران در کمال شگفتی دریافتند که استخوان عضله در پتروسارهای نوزاد در مقایسه با نوع بالغ قوی است. همچنین نوزادان بال های پهن تر و کوتاه تری دارند و همه این موارد نشان می دهد که آنها در صورت عدم توانایی در پیمودن مسافت های طولانی احتمالاً قابلیت سرعت و تغییر مسیر را داشته اند. این قابلیت امکان فرار و همچنین شکار طعمه را برای آن ها فراهم می کرده است.

در میان پرندگان امروزی تنها مالئو (پرنده عجیبی شبیه به مرغ) که ساکن جزیره سولاوسی اندونزی، قادر است بلافاصله پس از تولد به پرواز درآید. این قابلیت او را از حمله ناگهانی توسط حیوانات شکارچی نظیر بزمجه و افعی مصون می دارد.

مترجم: سعیده سورانی