نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سلامت جسم و روح در گرو تغذیه مناسب

مجيد اسد زاده دکترای طب سنتی با گرایش تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: چاقی و اضافه وزن یکی از بزرگترین مشکلات جوامع امروزی در دنیا می باشد، ولی می توان با استفاده از رژیم غذایی صحیح و روش های ذهنی این مشکل را از بین برد.

اسدزاده در رابطه با رژیم غذایی گفت: رژیم های غذایی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد، رژیم های محدود و رژیم های آزاد؛ که البته هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

این مشاور تغذیه با اشاره به فرایندی در اصول تغذیه با عنوان «رژیم محدود» گفت: رژیم محدود، روشی است که در گذشته مردم با بر دلایلی چون دغدغه کاری کم، داشتن توان، زمان و حوصله کافی برای داشتن یک رژیم غذایی خاص از آن پیروی می شد، از سویی دیگر در دهه های گذشته مردم تا اين حد درگیر چاقی نبودند.

به گفته این کارشناس؛ امروزه به دلیل زمان ناکافی برای پیروی از رژیم های خاص و وجود دغدغه های روزمره همچنین مسکلات اقتصادی و اجتماعی، همه افراد نمی توانند از این روش استفاده کنند؛ چراکه بعد از مدتی خسته کننده به نظر می آید و در نهایت رژیم مربوطه در نیمه راه رها می شود. این امر خود بسیار زیان بار است و منجر به بروز پدیده یویو می شود که وزن شخص در این پدیده به طور متمادی پایین و بالا می رود.

اسدزاده در باب رژیم بدون گلوتن افزود: گلوتن ماده ای در گندم است که باعث چاقی می شود و با حذف آن شخص به خوبی وزن کم می کند اما خستگی و مسائل قبلی را دارد. رژیم با برنامه های کم کالری؛ غذاهایی مانند سوپ یا سالادهای مختلف یا مرغ که به روش های خاصی طبخ می شود و مواد پر کالری در آن ها حذف می شود، این روش در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد، اما در نهایت خسته کننده است و لذت تنوع غذایی هم در شخص از بین می رود؛ در نتیجه بعد از مدتی کنار گذاشته می شود و شخص به سمت غذاهای مختلف می رود. همچنين بیشتر از قبل غذا می خورد و باعث می شود پیش از گذشته اضافه وزن پیدا کند. 

این متخصص تغذیه در تشریح رژیم روزه داری گفت: این روش ریتم های خاصی دارد؛ ولی یکی از آنها این است که شخص 8 ساعت غذا می خورد و 16 ساعت روزه داری می کند که در این تایم فقط شخص می تواند سوپ، مایعات، چای و قهوه بخورد ولی میوه، غذا و نان را در این زمان نباید بخورد، این رژیم در اروپا بسیار طرفدار دارد، برای اینکه شخص فشار زیادی را تحمل نکند، بخشی از آن 16 ساعت روزه داری را در تایم خواب شب می گذارند تا تحمل آن راحت تر باشد.

وی ادامه داد: رژیم آب درمانی، گیاه خواری، خام گیاه خواری هم از دسته رژیم های محدود است که ساعت و کالری و نوع غذا محدود می شود. 

این مشاور تغذیه در رابطه با دسته دوم رژیم ها افزود: رژیم آزاد یکی دیگر از دسته بندی های رژیم غذایی است، این نوع رژیم از پر طرفدارترین انواع رژیم در دنیاست و بر اساس میز غذای شخص برنامه ریزی می شود و هیچ مشکل خاصی برای شخص ایجاد نمی کند، چراکه شخص رژیم غذایی خود را رعایت می کند و از لحاظ روحی و کاری دچار مشکل نمی شود. در نتیجه خسته کننده نیست و می توان در دراز مدت ادامه داد، این روش برای مو، پوست و گودی زیر چشم هم ضرری ندارد.

این درمانگر در ادامه اشاره کرد: برای شروع این رژیم در مرحله اول، درمانگر مراجعه کننده را از نظر جسمانی مورد بررسی قرار می دهد و اگر بیماری خاصی داشته باشد شناسایی می کند و در مرحله بعد با روش زندگی شخص و سفره غذایی آن آشنا می شود و نسبت به این عوامل برنامه رژیم غذایی شخص را تنطیم می کند، البته تنظیم رژیم غذایی شخص به شرایط روحی، گروه خونی و طبع شخص نیز بستگی دارد.

اسدزاده افزود: برای تنظیم رژیم غذایی، درمانگر باید توجه داشته باشد که با موجودی در ارتباط است که از نظر وجودی دارای فاکتور اجتماعی، روانی و زیستی است و باید رژیم شخص با این خصوصیات تنظیم شود تا در جامعه، محل کار و مهمانی ها آسیب نبيند.

وی گفت: در رژیم آزاد برخي از مواد مضر حذف می شود، در واقع مواد غذایی که فرد به صورت عادی استفاده می کند را با برنامه ریزی در رژیم درج می كنند.

وی تأکید کرد: درمانگری وظیفه خود را به خوبی ایفا می کند که بعد از دو الی سه جلسه، توانسته باشد سبک زندگی مراجعه کننده خود را تغییر داده باشد و او را به سمت سلامتی کامل ببرد. در حقیقت تغییر سبک زندگی سالم با انجام رژیم غذایی سالم امکان پذیر است، همانگونه که در گذشته با اصلاح سبک غذا افرادی که به آن ها مراجعه می کردند را اول از نظر جسمی پاکسازی و بعد به پاک سازی روح شخص می پرداختند و این دو مرحله پاک سازی به عادت تبدیل که در نهايت آن عادت تبدیل به فرهنگ شخص می شد. در حال حاضر هم می توان این کار را با اصلاح رژیم غذایی انجام داد و شرایط جسمی و روحی افراد را بهبود بخشید که در ادامه این بهبودی در جامعه نیز تاثیر خوبی خواهد داشت.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

خروج از نسخه موبایل