الزام آزمایش ژنتیکی سرطان برای زنان سالخورده

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه جدیدی که توسط دکتر فرگوس کچ از کلینک سرطان مایو به همراه همکاران انجام شده است، نشان می دهد بیشتر زنانی که در سن بالای 65 سال، به سرطان پستان مبتلا شدند، باید حتما آزمایش ژنتیکی سرطان را انجام دهند.

براساس گفته دکتر کچ: به ندرت زنان بالای 65 سال، برای انجام آزمایش ژنتیکی سرطان براساس دستورالعمل های آزمایش های فعلی، واجد شرایط هستند زیرا این تصور وجود دارد که جهش های ژنتیکی کمتری در ژن های سرطان پستان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بیشتر تحقیقات انجام گرفته بر روی ژن های سرطان پستان زنان مسنی که در سن بالای 65 سال تشخیص داده شدند، بررسی نشده است.

دکتر کچ اشاره کرد: در این مطالعه عمدتاً زنان با سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان یا تخمدان را به جای کل جمعیتی که سرطان پستان دارند، مورد آزمایش قرار دادند.

محققان با انجام مطالعه بر روی زنان مسن از جمعیت عمومی سرطان پستان، تعیین کردند که آیا این زنان باید به طور مرتب آزمایش ژنتیک انجام دهند یا خیر.

دکتر کچ گفت: از این موضوع مطمئن نبودیم که این مطالعه درباره جمعیت مسن مبتلا به سرطان پستان، چه نتایجی را دربر می گیرد اما نتایج این تحقیق فارغ از سن و سابقه خانوادگی، آزمایش های گسترده تری را در بر می‌گیرد.

محققان زنانی که بعد از سن 65 سالگی به سرطان پستان مبتلا شده بودند را ارزیابی کردند و از نظر جمعیت، زنان مبتلا نشده ای که در این تحقیق شرکت کردند را مطابقت دادند.

بر اساس گفته دکتر کچ: ما به این موضوع پی بردیم که جهش در ژن‌های به وجود آورنده سرطان پستان در 3.2 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان وجود دارد.

وقتی که محققان ژن های پرخطر مربوط به سرطان پستان مثل PALB2، BRCA1 و BRCA2 را در نظر گرفتند، پی بردند که حدود 1.35 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان، دارای جهش ژنتیکی هستند و بیش از 2.5 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستانی که گیرنده استروژن منفی هستند، بدون در نظر گرفتن سن ، در معرض جهش های ژنتیکی بسیار خطرناکی هستند.

براساس گفته دکتر کچ: به دلیل اینکه ما از فرکانس جهش 2.5 درصد برای ایجاد آزمایش های ژنتیکی استفاده می کنیم، نتایج این تحقیق نشان می دهد که همه زنانی که مبتلا به سرطان پستان و دارای گیرنده استروژن منفی هستند، به همراه همه زنانی که در سن بیش از 65 سال، دچار این سرطان می شوند، باید آزمایش ارثی سرطان پستان را انجام دهند.

وی همچنین افزود: زنان بالای 65 سالی که ممکن است با جهش های پرخطر روبرو شوند، امکان دارد از درمان های مفید و هدفمند و ارزیابی خطرهای بهبود یافته برای سرطان های ثانویه پستان بهره مند شوند و حتی اعضای خانواده این افراد نیز از ارزیابی خطر در این راستا استفاده کنند.

مترجم: مینا رضایی